ناسا برای نخستین بار صدای یک سیاه‌چاله عظیم را ثبت و منتشر کرد

You are currently viewing ناسا برای نخستین بار صدای یک سیاه‌چاله عظیم را ثبت و منتشر کرد

به نظر می‌رسد ناسا قصد دارد در سال جاری و سال‌های بعد، بیشتر از قبل موجب حیرت بشر شود و با سرعت بیشتری اسرار جهان را فاش کند. وقتی دیشب از انتشار جدیدترین تصاویر ثبت شده توسط تلسکوپ فضایی وب از سیاره مشتری می‌نوشتم فکرش را هم نمی‌کردم که امروز دوباره از فضا و کاوش‌های فضایی ناسا بنویسم. اما واقعیت این است که فضای نامتناهی رمز و رازهای بسیاری در خود دارد و بشر هنوز قطره‌ای از اقیانوس این رموز را درک نکرده است. شاید بهترین مثال همین صدایی باشد که ناسا برای اولین بار در تاریخ منتشر کرده است، صدای یک سیاه‌چاله!

چند روز پیش ناسا فایلی صوتی به مدت زمات ۳۴ ثانیه را منتشر کرده است که در آن، صدای یک سیاه‌چاله فوق‌العاده بزرگ در فاصله‌ی ۲۵۰ میلیون سال نوری با زمین قابل شنیدن است. این سیاه‌چاله در مرکز خوشه کهکشانی برساووش واقع شده است.

بیشتر بخوانید:  مقایسه تصاویر تلسکوپ‌های فضایی جیمز وب و هابل

از زمانی که دانشمندان کشف کردند امواج فشاری خارج شده از سیاه‌چاله پس از برخورد با توده‌های گازی داغ موجود در خوشه‌های کهکشانی را می‌توان به نُت‌های موسیقی تبدیل کرد، تلاش‌ها برای ثبت صدای سیاه‌چاله‌ها آغاز شد. کوشش‌هایی که در نهایت موجب به تولید این فایل صوتی از صدای یک سیاه‌چاله عظیم شده است.

ناسا و اولین تجربه مصوت‌سازی صدای سیاه‌چاله

اگرچه پژوهشگران دانشگاه هاروارد در سال‌های گذشته چهار بار موفق به ثبت صدای کهکشان‌ها شده بودند، اما ناسا با بهره‌گیری از امواج صوتی ثبت شده در داده‌های رصدخانه (تلسکوپ فضایی) پرتو ایکس چاندرا، موفق به توسعه‌ی روشی جدید و دقیق‌تر برای ثبت صدای سیاه‌چاله‌ها شده است.

اگر شما هم از علاقه‌مندان به فیزیک و نجوم باشید، می‌دانید که امواج صوتی در خلأ وجود ندارند، و ممکن است فکر کنید که به همین دلیل ثبت امواج صوتی در فضا نیز غیرممکن است. این گزاره البته یک تصور اشتباه است که بسیاری از علاقه‌مندان به نجوم در ذهن خود دارند، چراکه وجود حجم عظیمی از گاز در خوشه‌های کهکشانی، محیطی مناسب برای حرکت امواج صوتی را فراهم می‌کند.

بیشتر بخوانید:  نخستین ویدیوی مریخ‌نورد استقامت ناسا از خورشید گرفتگی در مریخ

در مصوت‌سازی سیاه‌چاله برساووش، ابتدا امواج فشاری منتشر شده استخراج و سپس هریک به صوتی قابل شنیدن برای انسان تبدیل شده‌اند. فرآیندی که برای اولین در تاریخ به انجام رسیده و حاصل آن صدایی عجیب اما شنیدنی از یک سیاه‌چاله شده است.

منبع: ناسا

این پست دارای 2 نظر است

  1. ملودی

    یادش ب خیر یه زمانی چ اصراری داشتم میخوام نجوم بخونم!

    1. آرش

      منم یه زمانی دوست داشتم ستاره‌شناس بشم اما مسیر زندگی به جای دیگه‌ای رفت…

دیدگاهتان را بنویسید