آتش‌سوزی جنگل‌های آمازون ؛ نبرد با آتش از دنیای واقعی تا فضای مجازی

You are currently viewing آتش‌سوزی جنگل‌های آمازون ؛ نبرد با آتش از دنیای واقعی تا فضای مجازی

یکی از غم‌انگیزترین خبرهای هفته‌های اخیر، آتش‌سوزی جنگل‌های آمازون بوده و البته هنوز هم هست. آتش‌سوزی عظیمی که در آن میلیون‌ها موجود زنده طعمه‌ی حریق شدند و درختان، جانوران و انسان‌های بسیاری به سبب آن نابود شدند. انتشار گزارش‌ها، تصاویر و ویدئوهای مختلف از این حادثه، هرگز نتوانسته عمق فاجعه در بزرگ‌ترین جنگل سیاره‌ی خاکی را به نمایش بگذارد. جنگلی وسیع که مأمنی برای میلیون‌ها گونه‌ی مختلف جانوری و گیاهی است و حتی قبایلی بسیار کهن هم در آن زندگی می‌کنند که به کلی از فرهنگ امروز جهان به دور هستند.

در یک ماه گذشته آتش‌سوزی جنگل‌های آمازون بارها و بارها سرخط خبرهای رسانه‌های جهان بوده و حکام کشورهای مختلف، از ۷ اقتصاد بزرگ جهان در نشست جی‌۷ تا دبیرکل سازمان ملل متحد، آنتونیو گوترش، نسبت به آن واکنش نشان داده‌اند. کمک‌های مالی کشورها یکی پس از دیگری به سوی کشورهای درگیر در این حادثه‌ی بین‌المللی، شامل برزیل، پرو، پاراگوئه و بولیوی روانه شده‌اند. در این میان هرچند نمی‌توان از رفتار عجیب رییس جمهور جدید برزیل، ژائیر بولسونارو در رد کردن اکثر کمک‌ها چشم‌پوشی کرد، اما اجماع جهانی برای مقابله با این آتش‌سوزی هم چندان ضعیف نبوده و بسیاری از اشخاص و سازمان‌ها اقدام به کمک کرده‌اند.

در میانه‌ی بحران تغییرات اقلیمی، نباید آسیب رسیدن به بزرگ‌ترین منبع اکسیژن و تنوع زیستی جهان را تحمل کنیم.
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، ۲۲ آگوست ۲۰۱۹، گاردین

به گزارش سی‌ان‌ان تعداد آتش‌سوزی‌های امسال به بیشترین میزان خود از سال ۲۰۱۳ رسیده است و نسبت به سال قبل، ۸۵ درصد افزایش داشته است. بنابر این آمار، در سال جازی میلادی تاکنون بیش از ۸۰ هزار آتش‌سوزی در جنگل‌های آمازون به ثبت رسیده است.

آتش‌سوزی جنگل‌های آمازون
تصویر ماهوراه‌ای ناسا از آتش‌سوزی جنگل‌های آمازون، ۱۵ تا ۲۲ آگوست ۲۰۱۹

رسانه‌های اجتماعی، خط مقدم نبرد با آتش‌سوزی جنگل‌های آمازون

جالب است بدانید با توجه به سیاست‌های عجیب و انفعالی دولت برزیل در پوشش خبری و مقابله با این آتش، توجه جهانی به آتش‌سوزی جنگل‌های آمازون با انتشار اخبار توسط کاربران رسانه‌های اجتماعی و اشتراک‌گذاری هشتگ‌ها ایجاد شد و اعتراضات خیایانی فعالان و علاقه‌مندان به محیط زیست در سراسر جهان، این موضوع را به تیتر شماره یک اخبار تبدیل کرد. موضوعی که پیش از این هم در رویداهای طبیعی بزرگی مثل توفان هاروی در امریکا مشاهده شده بود. درست برعکس آنچه در آتش‌سوزی پلاسکو و حمله تروریسیتی تهران رخ داد!

بیشتر بخوانید:  نگاهی گذرا به روند گرمایش زمین از سال 1880 تاکنون

در کنار ورود دولتمردان کشورهای جهان به این واقعه‌ی دردناک و تلاش چهره‌های سیاسی برای کمک به مهار آتش، چهره‌های مشهور و تأثیرگذار نیز سعی در کمک به پایان این آتش‌سوزی داشته‌اند. شاید مشهورترین چهره در این موضوع، لئوناردو دی‌کاپریو، بازیگر و البته فعال محیط زیست بود که با کمکی ۵ میلیون دلاری به گروه‌های محلی مقابله با آتش، سر و صدای زیاد به پا کرد و سایر چهره‌های مشهور (سلبریتی‌ها) را به تکاپو انداخت. پس از دی‌کاپریو بازیگران، خوانندگان و سایر افراد مشهور نیز به این موج پیوستند که از میان آن‌ها تلاش‌های ونسا هاجنز، لانا کندر و یوشیکی بیش از بقیه بوده است. البته کمک ۱۱ میلیون دلاری ادی هانگ، مالک شرکت ال و ام هاش و ثروتمندترین فرد اروپا نیز جالب توجه بوده است.

دیدن آتش سوزی و ویران شدن جنگل آمازون، به عنوان یکی از مهمترین اکوسیستم‌های جهان، ویرانگر است. اپل برای حفظ تنوع زیستی و احیای جنگل آمازون در آمریکای لاتین کمک مالی خواهد کرد.
توییتر تیم کوک، ۲۶ آگوست ۲۰۱۹

بیشتر بخوانید:  کربن دی‌اکسید اتمسفر در بالاترین سطح 3 میلیون سال اخیر

هشتگ‌های #ActForTheAmazon و #PrayforAmazonas و نیز #AmazonRainforest هنوز هم در رسانه‌های اجتماعی از جمله توییتر داغ هستند و بسیاری از کاربران با استفاده از آن‌ها سعی در جلب حمایت جهانی برای مقابله با آتش‌سوزی جنگل‌های آمازون دارند. موضوعی که البته در کشور ما به مانند بسیاری دیگر از موضوعات دست‌مایه‌ی طنز و کنایه شده و عدم توجه چهره‌ها‌ی مشهور فضای مجازی نظیر بازیگران به آن، انتقادات زیادی را برانگیخته است.

در خبر‌ها آمده بود که لئوناردو دی‌کاپریو برای کمک به کنترل آتش‌سوزی‌های جنگل‌های آمازون پنج میلیون دلار اختصاص داده است، سلبریتی‌های بازیگر ما که به رگ غیرت‌شان بر‌خورده است اعلام کرده‌اند که از فردا به‌ مدت یک هفته و هر روز به‌ مدت ده دقیقه به سمت جنگل‌های آمازون فوت می‌کنند!
اینستاگرام حسین جعفریان، فیلم‌بردار و عضور آکادمی اسکار

موضوعی که شاید عدم توجه افراد تأثیرگذار به آن، نشانی از عدم توجه جامعه به رویدادهای مهم و اثرگذار جهانی باشد. جامعه‌ای که بیش از اینکه دغدغه‌ی محیط زیست داشته باشد، جو زده‌ی محیط زیست است. فرقی نمی‌کند که سیل و زلزله باشد یا انقراض یوزپلنگ ایرانی و سگ‌کشی!

دیدگاهتان را بنویسید