کشف فسیل یک پنگوئن غول‌پیکر در کشور نیوزلند

You are currently viewing کشف فسیل یک پنگوئن غول‌پیکر در کشور نیوزلند

موزه کانتربوری نیوزلند به تازگی از کشف فسیل یک پنگوئن غول‌پیکر دراین کشور خبر داده است که قد آن در حدود قد یک انسان بالغ است. فسیل استخوان‌های این پنگوئن غول‌پیکر در ناحیه‌ی کانتربوری شمالی، در شمال شهر کرایست‌چرچ کشور نیوزلند توسط دیرین شناسی آماتور به نام لِی لاو کشف شده است.

این پنگوئن در دوره‌ی پالئوسن، بین ۶۶ تا ۵۵ میلیون سال پیش زندگی می‌کرده است. به این ترتیب، پنگوئن غول‌پیکر هم به فهرست جانوران غول‌پیکر منقرض شده در کشور نیوزلند پیوسته است، فهرستی که گونه‌هایی عظیم‌الجثه از طوطی، عقاب، خفاش و موآ (گونه‌ای پرنده شبیه به شترمرغ، بدون توانایی پرواز و با قدی در حدود ۳ متر و ۶۰ سانتی‌متر) را در خود جای داده است.

بیشتر بخوانید:  تصاویر زیبای گونه‌ای منحصر بفرد از ماهی مرکب شیشه‌ای

کانتربوری، خانه‌ای برای فسیل‌های خاص مثل پنگوئن غول‌پیکر

محلی که این فسیل در آن کشف شده است، ناحیه‌ای شناخته شده برای یافتن فسیل بوده و از دهه ۸۰ میلادی کاوشگران در آن مشغول به فعالیت هستند. بسیاری از فسیل‌های کشف شده در این ناحیه را دیرین شناسان آماتور کشف کرده‌اند.

این پنگوئن یکی از عظیم‌الجثه‌ترین پنگوئن‌هایی است که تا به حال کشف شده است. این گونه بومی آب‌های نیم‌کره‌ی جنوبی بوده است و حدود ۳۰ میلیون سال، در عصر پنگوئن‌های غول‌پیکر زیست کرده است. به اعتقاد ما، در این دوره تکامل جانوران بسیار سریع بوده است. دمای آب دریاهای اطراف نیوزلند در آن زمان حدود ۲۵ درجه سانتی‌گراد بوده که نسبت به دمای ۸ درجه‌ی فعلی بسیار ایده‌آل بوده است. مکانی که این فسیل در آن کشف شده ناحیه‌ای منحصر بفرد است، رودخانه‌ای که یک صخره آن را به دو بخش تقسیم کرده است.
پل اسکوفیلد، سرپرست ارشد موزه در گفتگو با بی‌بی‌سی

این فسیل در حال حاضر در اختیار موزه‌ی کانتربوری است. این موزه شبیه‌سازی سه‌بعدی این فسیل را نیز طراحی کرده است که می‌توانید در اینجا مشاهده کنید. لازم به ذکر است که در سال ۲۰۰۰ میلادی نیز یک فسیل دیگر از این گونه‌ی بزرگ‌جثه در قطب جنوب کشف شده بود.

دیدگاهتان را بنویسید