اولین جاده‌ی خورشیدی جهان در نورماندی فرانسه

You are currently viewing اولین جاده‌ی خورشیدی جهان در نورماندی فرانسه

با حضور خانم سگولن رویال (Ségolène Royal) وزیر محیط زیست و انرژی فرانسه، اولین جاده‌ی خورشیدی جهان به طول یک کیلومتر در حوالی شهرک کوچک Tourouvre-au-Perche در نورماندی فرانسه افتتاح شد. در این جاده از ۲۸۰۰ متر مربع صفحه‌ی خورشیدی برای تأمین برق چراغ‌های روشنایی جاده، به کمک انرژی خورشیدی استفاده شده است.

این پروژه که توسط شرکت کولاس (Coals) طراحی و ساخته شده است، هزینه‌ای بالغ بر ۵ میلیون یورو برای دولت فرانسه داشته و قادر به تأمین برق چراغ‌های روشنایی جاده‌های این شهرک ۳۴۰۰ نفری است. بنا بر براورد سازندگان جاده، به طور میانگین روزانه ۲۰۰۰ خودرو از این جاده عبور می‌کنند. صفحه‌های خورشیدی به کار رفته در این پروژه با استفاده از یک لایه‌ رزین سیلیکونی شفاف پوشانده شده‌اند، تا در مقابل وزن ترافیک عبوری مقاوم شوند.

شرکت کولاس، پیش از راه اندازی این جاده‌ی خورشیدی،‌ که Wattway نام گذاری شده است، صفحه‌های خورشیدی تولید شده‌اش را در چهار پارکینگ خودرو، در نقاط مختلف فرانسه آزمایش کرده است.

جاده‌ی خورشیدی
خانم سگولن رویال وزیر محیط زیست و انرژی فرانسه، در مراسم افتتاح اولین جاده‌ی خورشیدی جهان

قیمت بالا مشکل اصلی جاده‌ی خورشیدی

خانم رویال، بر برنامه‌های دولت فرانسه برای توسعه جاده‌های خورشید در بزرگراه‌های کشور تأکید کرده است. به گفته‌ی وزیر محیط زیست و انرژی فرانسه، دولت این کشور در نظر دارد به ازای هر کیلومتر از جاده‌های فرانسه، یک متر جاده‌ی خورشیدی راه اندازی کند.

کارایی کمتر صفحه‌های خورشیدی مسطح به کار رفته در مکان‌هایی نظیر جاده‌ها نسبت که صفحه‌های خورشیدی منحنی به کار رفته در مکان‌هایی مثل بام خانه‌ها، در کنار هزینه‌ی بالای تولید این صفحات مشکل اصلی در پیش برد و توسعه‌ی این فناوری نوظهور است.

منتقدان این طرح، اما معتقند این فناوری روشی مقرون به صرفه برای تولید برق نیست و هزینه‌ی بالای استفاده از این فناوری مشکل اصلی در توسعه‌ی آن است.

بدون شک این فناوری، پیشرفتی تکنیکی در تولید انرژی است اما برای تولید انرژی‌های تجدید پذیر، اولویت‌های دیگری نسبت به یک ابزار بسیار گران قیمت وجود دارد.
مارک جدلیزکا، معاون رئیس شرکت شبکه‌ی انتقال انرژی (CLER)

پیش از این نیز، کشور هلند از صفحات خورشیدی برای تولید برق در جاده‌های اختصاصی دوچرخه سواران در شهر Krommenie واقع در شمال کشور هلند استفاده کرده بود.

جاده‌ی خورشیدی

منبع: گاردین

دیدگاهتان را بنویسید