تصاویر زیبای گونه‌ای منحصر بفرد از ماهی مرکب شیشه‌ای

You are currently viewing تصاویر زیبای گونه‌ای منحصر بفرد از ماهی مرکب شیشه‌ای

پژوهشگران به تازگی موفق شده‌اند که تصاویری زیبا از گونه‌ای خاص از ماهی مرکب به نام ماهی مرکب شیشه‌ای را در عمق خلیج آلاسکا ثبت کنند. ماهی مرکب شیشه‌ای یا Cranchiidae گونه‌ای زیبا و منحصر بفرد از ماهی مرکب است که بدنی شفاف دارد و فقط سر و دستگاه گوارشی آن غیر شفاف است.

ماهی‌ مرکب شیشه‌ای خانواده‌ای از ماهیان مرکب است که دارای انواع متنوعی است. البته همه‌ی انواع این گونه‌ی آبزی بدنی شفاف و نیمه شفاف دارند و در دریاهای عمیق زندگی می‌کنند. این ظاهر عجیب و خاص باعث می‌شود که این ماهی‌ها بتوانند با استتار، از خطرات دنیای زیر آب بگریزند. یکی از نکات قابل توجه و جالب در ظاهر این ماهی‌ها، شباهت عجیب آن‌ها به پرندگانی همچون طوطی است.

کاوشگران اقیانوس اداره ملی اقیانوسی و جوی امریکا (نوآ) با انتشار تصاویری از این ماهی در توییتر رسمیشان (@oceanexplorer)، توضیحات بیشتری درباره روش و محل ثبت تصاویر ارائه کرده است. این ویدئو توسط زیردریایی کاوشگر (Global Explorer ROV) در عمق ۵۲۷ متری خلیج آلاسکا ثبت شده است.

زندگی ماهی مرکب شیشه‌ای و سایر گونه‌ها در خلیج آلاسکا

زیردریایی کاوشگر ROV یکی از ابزارهای به کار رفته در مجموعه پژوهش‌های خط ساحلی خلیج آلاسکا در حوالی جزیره ونکوور است. پروژه‌ای موسوم به «Seamounts 2019 expedition» که هدف از آن نمونه‌برداری از گونه‌های حیات وحش در زیر آب‌های ناحیه و مشاهده شیوه‌ی زندگی این گونه‌ها در محیط طبیعی است.

بیشتر بخوانید:  اکتشاف دریاچه‌ای مرگبار در قعر آب‌های خلیج مکزیک

پژوهشگران امیدوارند یافته‌های حاصل از این پژوهش، درک بهتری از وضعیت حیات در عمق دریاها به دست آورده و تأثیرات تغییرات آب و هوایی بر ساکنان این مناطق از سیاره زمین را بررسی نمایان کند.

تراویس کولب، اپراتور زیردریایی کاوشگر خاطره‌ای جالب از برخورد این گروه تحقیقاتی با ماهی مرکب شیشه‌ای در وبلاگ بخش تحقیقات اقیانوس نوآ منتشر کرده است:

بسیاری از جانورانی که ما در عمق دریاها دیده‌ایم در نوع خود بی‌نظیر هستند، اما بهترین خاطره من این است: ما در حال دنبال کردن یک ماهی مرکب شیشه‌ای بودیم که ناگهان ماهی طوری به سمت زیردریایی کاوشگر ما برگشت که انگار می‌خواست بگوید از بودن ما خبر دارد. بعد از آن دوباره به مسیرش ادامه داد و رفت. همه ما به این صحنه خندیدم، چون دیدن چنین رفتاری از این ماهی واقعاً جالب بود. تنها توضیح ما این بود که باورکردنی نیست!

دیدگاهتان را بنویسید