جدیدترین تصاویر تلسکوپ فضایی جیمز وب از سیاره مشتری

You are currently viewing جدیدترین تصاویر تلسکوپ فضایی جیمز وب از سیاره مشتری

هر چه بیشتر از زمان آغاز به کار تلسکوپ فضایی جیمز وب می‌گذرد، علاقه من به این تلسکوپ هم بیشتر و بیشتر می‌شود! برای همین هم هست که در ماه‌های اخیر، بیش از هر موضوعی درباره‌ی این تلسکوپ و تصاویر ثبت شده با آن نوشته و می‌نویسم. بعد از انتشار تصاویر اولیه‌ی تلسکوپ فضایی جیمز وب از کهکشان‌ها، سحابی‌ها و نیز سیاره مشتری، حالا ناسا مجموعه تصاویر جدیدی را منتشر کرده است که نمایی خیره‌کننده و بی‌سابقه از این سیاره‌ی گازی را به نمایش می‌گذارد (منبع).

بیشتر بخوانید:  نگاهی به نخستین تصاویر ثبت شده توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب

شاید اینکه بعد از انتشار این تصاویر، برخی از پژوهشگران مشتری را پادشاه منظومه خورشیدی نامیده‌اند، چندان عجیب به نظر نرسد؛ چراکه در جدیدترین تصاویر تلسکوپ فضایی جیمز وب از سیاره مشتری، این غول گازی درخشان‌تر از هر زمان دیگری است و شفق قطب شمال آن نیز به مانند تاجی بر سر این سیاره است.

مشاهده‌ی این تصاویر خیره‌کننده حتی برای دست‌اندر‌کاران این پروژه هم حیرت‌آور بوده، به‌طوری که ایمکه دی پاتر، ستاره‌شناس و استاد بازنشسته دانشگاه کالیفرنیا نیز دراین‌باره گفته است: «صادقانه باید بگویم که ما هم انتظار نداشتیم تصاویر تا این حد خوب باشند. شگفت‌انگیز است که می‌توانیم سیاره مشتری، حلقه‌ی آن، ماه‌های این سیاره و حتی کهکشان‌ها را همزمان در یک تصویر مشاهده کنیم.»

جدیدترین تصاویر تلسکوپ فضایی جیمز وب از سیاره مشتری
جدیدترین تصاویر تلسکوپ فضایی جیمز وب از سیاره مشتری، منبع: ناسا

نمای خیره‌کننده  تلسکوپ فضایی جیمز وب از سیاره مشتری

تصاویر ثبت شده توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب با استفاده از دوربین فروسرخ نزدیک (NIRCam) ثبت شده‌اند. از آنجا که چشم انسان قادر به مشاهده‌ی نور فروسرخ نیست، تصاویر برای مشاهده به طیف‌های مرئی تبدیل شده‌اند. در این فرآیند، بلندترین طول‌ موج‌ها به رنگ قرمز و کمترینِ آن‌ها به رنگ آبی تبدیل می‌شوند. سایر طیف‌ها نیز بر مبنای تبدیل رنگ از قرمز به آبی در نظر گرفته شده‌اند.

بیشتر بخوانید:  مقایسه تصاویر تلسکوپ‌های فضایی جیمز وب و هابل

شفق‌های قطبی در قطب‌های شمال و جنوب سیاره‌ی مشتری، در کنار تصویر باکیفیتی از نقطه‌ سرخ این سیاره از نماهای چشمگیری است که در این تصاویر قابل مشاهده است.

نمایی از سیاره مشتری، حلقه‌ی آن، ماه‌های آمالتئا , آدرستیا , شفق‌های قطبی و ستارگان، منبع: ناسا.
نمایی از سیاره مشتری، حلقه‌ی آن، ماه‌های آمالتئا , آدرستیا , شفق‌های قطبی و ستارگان، منبع: ناسا.

شایان ذکر است که تلسکوپ فضایی جیمز وب پیش‌تر نیز تصاویری از بزرگترین سیاره منظومه خورشیدی ثبت کرده بود که می‌توانید آن‌ها را در اینجا ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید