استاد دانشگاه هاروارد: روغن نارگیل سم خالص است

You are currently viewing استاد دانشگاه هاروارد: روغن نارگیل سم خالص است

انتشار ویدئویی ۵۰ دقیقه‌ای از کارین میشلز، استاد آلمانی دانشگاه هاروارد درباره‌ی روغن نارگیل در یوتیوب به یکی از ویدئوهای مشهور و پربحث این روزهای فضای مجازی تبدیل شده است. کارین میشلز، مدیر انستیتوی پیشگیری و اپیدمیولوژی تومور در دانشگاه فرایبورگ و استاد دانشکده بهداشت عمومی هاروارد در این سخنرانی روغن نارگیل را «سم خالص» نامیده و استفاده از آن را اشتباه دانسته است.

این ویدئو بخشی از سخنرانی کارین میشلز تحت عنوان «روغن نارگیل و سایر خطاهای تغذیه‌ای» است. سخنرانی جالبی که او به صراحت استفاده از روغن نارگیل را ناسالم اعلام کرده و همگان را به پرهیز از مصرف این روغن دعوت می‌کند. اساس صحبت‌های میشلز نیز بر یک موضوع ساده استوار است، مقدار اسیدهای چرب غیراشباع موجود در این روغن بسیار زیاد و برای سلامتی خطرناک است.

روغن نارگیل سم خالص و یکی از بدترین غذایی‌هایی است که انسان می‌تواند از آن استفاده کند.
کارین میشلز، استاد دانشگاه هاروارد

روغن نارگیل و سودی که ندارد!

هیچ مطالعه‌ی علمی خاصی وجود ندارد که سودمندی روغن نارگیل برای بدن انسان را تأیید کند و به گفته‌ی میشلز، این روغن خطرناک‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد. علت این موضوع هم وجود اسیدهای چرب غیر اشباع است، اسیدهای که عامل انسداد رگ‌ها در قلب، سکته‌ی قلبی و مرگ می‌شوند.

بیشتر بخوانید:  نانوماهی ؛ نسل جدید حامل‌های دارو از طریق جریان خون

از آن‌جا که میزان اسیدهای چرب غیر اشباع در این روغن بسیار زیاد است، کارشناسان استفاده از روغن‌های زیتون و کلزا را به عنوان جایگزین آن توصیه می‌کنند. از سویی دیگر چون از این روغن برای پخت و پز نیز استفاده می‌شود، استفاده از روغن دانه کتان نیز به عنوان جایگزین آن برای پخت غذا گزینه‌ی مناسبی است، زیرا میزان اسیدهای چرب امگا ۳ در آن بسیار بالا بوده و برای سلامتی بدن مفید است.

هرچند استفاده‌ی زیاد از اسیدهای چرب غیر اشباع برای سلامتی مضر است اما مصرف به اندازه و کم آن خطر چندانی برای سلامتی نداشته و اگر طعم این روغن برای شما لذت بخش است، هنوز هم می‌توانید به میزان کم از آن مصرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید