کشف مومیایی دو هزار ساله یک زن جوان در جنوب سیبری

You are currently viewing کشف مومیایی دو هزار ساله یک زن جوان در جنوب سیبری

گروهی از تاریخ پژوهان مؤسسه‌ی تاریخ فرهنگ سن پترزبورگ موفق به کشب جسد مومیایی شده‌‌ی زنی جوان در جمهوری تووا، واقع در جنوب سیبری شده‌اند. این اولین مومیایی کشف در جمهوری تووا و جنوب سیبری است. جمهوری تووا، یکی از جماهیر تشکیل دهنده‌ی فدراسیون روسیه است که در جنوب سیبری و شمال کشور مغولستان واقع شده است.

این مومیایی، متعلق به یک زن جوان مربوط به دوران امپراتوری هونو یا شیونگ‌نو است. در کنار جسد، تعدادی ابزار سرامیکی و یک آینه پیدا شده است که همگی مربوط به رسومات تدفین جنازه در دوران هونو‌ها بوده است. مومیایی این زن جوان در محلی به نام سایانو-شاشنسکایا دام، در نزدیکی رودخانه‌ی ینی‌سئی واقع در جمهوری تووا یافت شده است.

یک زن مومیایی و یک آینه

اشیاء کشف شده همراه با مومیایی، نظیر یک کمربند تزئین شده با مهره‌ و گلدوزی شده، نشان می‌دهد که این زن جوان از طبقه‌ی بالای جامعه بوده است اما در مورد اینکه از جسد مربوط به شاهزادگان و یا اشراف امپراتوری هونو بوده است، نظری نمی‌توان داد. از دیگر اشیاء یافت شده همراه با جسد می‌توان به یک ظرف چوبی، یک گلدان، چند تکه از لباسی ابریشمی، یک آینه و چند قطعه ابزار سرامیکی اشاره کرد.

مومیایی یک زن جوان در گوری مدفون در بستر رودخانه‌ای در منطقه‌ی تریزن یافت شده است. قسمت پایین جسد به خوبی باقی مانده است. به نظر می‌رسد که این یک مومیایی کلاسیک نیست. این گور به کمک قرار دادن سنگ به خوبی در مقابل عوامل بیرونی محافظت شده است. این جسد با استفاده از موم طبیعی مومیایی شده است.مارینا کیلونووسکایا، سرپرست تیم تحقیقاتی کاشف مومیایی در گفتگو با خبرگزاری تاس

کیلونووسکایا، همچنین در ادامه با اشاره به این که جسد، ظروف و ابزارهای کشف شده همراه با جسد برای بررسی دقیق‌تر به سن پترزبورگ ارسال شده است، افزود که زمان تقریبی دفن این جسد حدود قرن اول پیش از میلاد مسیح بوده است. زمانی که امپراتوری هونو بر این منطقه از سیبری تسلط داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید