برنامه ناسا برای ارسال بالگرد مریخ به سیاره سرخ تا ۲۰۲۰

You are currently viewing برنامه ناسا برای ارسال بالگرد مریخ به سیاره سرخ تا ۲۰۲۰

برنامه‌های ویژه‌ی ناسا برای سیاره‌ی مریخ همچنان ادامه دارد و پس از ارسال چندین مریخ نورد به سیاره‌ی سرخ، حالا نوبت به ارسال بالگرد مریخ رسیده است. بنار بر اعلام رسمی ناسا، بالگرد مریخ تا سال ۲۰۲۰ به این سیاره ارسال خواهد شد.

این بالگرد خاص حدود ۱٫۸ کیلوگرم وزن دارد و پره‌های آن با سرعت ۳۰۰۰ دور در دقیقه می‌چرخند، سرعتی که تقریباً ده برابر سریع‌تر از چرخش پره‌های بالگردهای معمولی است. این سرعت بسیار بالا شرط لازم برای پرواز این بالگرد در جو مریخ است، چراکه غلظت اتمسفر در مریخ کمتر از زمین، در واقع مشابه جو زمین در ارتفاع ۱۰۰ هزار پایی است. همچنین ناسا سیستم گرمایشی خاصی را نیز برای حفاظت از بالگرد در شب‌های سرد مریخ در نظر گرفته است.

شرح عملیات بالگرد مریخ

پس از فرود سفینه‌ی حامل بالگرد مریخ بر روی سطح این سیاره، بالگرد روی سطح سیاره قرار داده می‌شود. سپس سفینه‌ی حامل تا فاصله‌ای مناسب از آن دور می‌شود. پس از شارژ شدن باتری بالگرد به کمک صفحه‌های خورشیدی و انجام چند آزمایش اولیه، سفینه‌ی حامل ارتباط ایستگاه زمینی با بالگرد مریخ را برقرار می‌کند.

کارشناسان ناسا امیدوارند که بالگرد در اولین پروازش به ارتفاع ۱۰ پایی برسد و حدود ۳۰ ثانیه در این ارتفاع پرواز کند. آزمایش بالگرد در دوره‌های ۳۰ روزه انجام می‌شود. کارشناسان امیدوارند روند آزمایش به گونه‌ای پیش برود که بالگرد به زمان پروازی ۹۰ ثانیه‌ای و مسیر حرکتی چند صد متری نیز دست پیدا کند. اگر آزمایش این بالگرد خاص در اتمسفر مریخ با موفقیت همراه باشد، درهای جدیدی برای انجام مأموریت‌های شناسایی در سطح مریخ به روی دانشمندان باز خواهد شد و روند جدید از مریخ شناسی آغز می‌شود.

بیشتر بخوانید:  جشن تولد چهار سالگی مریخ نورد کنجکاوی با انتشار بازی Mars Rover توسط ناسا

آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا از سال ۲۰۱۳ به توسعه‌ی این بالگرد مشغول بوده و به تازگی موفق به ساخت نمونه‌ی اصلی آن شده است. تاریخ ارسال بالگرد و سفینه حامل به مریخ سال ۲۰۲۰ زمان بندی شده و پیش بینی می‌شود هر دو وسیله ۷ پس از ارسال بر سطح مریخ فرود بیایند.

منیع: NASA

دیدگاهتان را بنویسید