مروری بر تاریخ عکاسی؛ بخش دوم: اولین عکس با نگاتیو

You are currently viewing مروری بر تاریخ عکاسی؛ بخش دوم: اولین عکس با نگاتیو

تا همین چند سال قبل و پیش از ورود دوربین‌های دیجیتال و گوشی‌های هوشمند به بازار، در اکثر خانه‌های ما یک دوربین عکاسی وجود داشت که با تصاویر را بر روی فیلم‌هایی موسوم به فیلم ۱۳۵ ثبت می‌کرد. فیلم‌هایی که عکاسان به آن‌ها نگاتیو می‌گفتند. اما آیا فناوری نگاتیو به سال‌های پایانی قرن بیستم باز می‌گردد؟ اولین عکس با نگاتیو چه سالی ثبت شده است؟

در پاسخ باید بگویم که اولین عکس ثبت شده با نگاتیو را ویلیام هنری فاکس تالبوت در سال ۱۸۳۵ میلادی ثبت کرده است. این مخترع انگلیسی با توسعه فناوری عکاسی گام مهمی در همه گیر و کاربردی شدن عکاسی در زندگی انسان‌ها برداشت. اختراع شیوه عکاسی با نگاتیو به جای استفاده از صفحات فلزی، نام او را به عنوان پدر عکاسی جهان در منابع و کتب وارد کرده است.

اولین عکس با نگایتو
تصویر کاملی از اولین عکس با نگاتیو که توسط هنری فاکس تالبوت ثبت شده است.

اولین عکس با نگاتیو از پنجره یک صومعه

اولین عکس ثبت شده توسط تالبوت، در ماه آگوست سال ۱۸۳۵ و نمایی از یک پنجره در صومعه لاکاک در منطقه ویلتشر انگلستان ثبت شده است. این صومعه در قرن نوزدهم به مالکیت خانواده تالبوت درآمد و در واقع، صومعه لاکاک محل زندگی هنری فاکس تالبوت بوده است. در حال حاضر هم این صومعه به موزه فاکس تالبوت تبدیل شده است و آثار و یادبودهای او در آن نگه‌داری می‌شود.

اهمیت ابداع و توسعه فناوری ثبت عکس با نگاتیو در این است که با یک بار عکاسی می‌توان به هر تعداد از نگاتیو عکس ظاهر رد و محدودیتی در تکثیر آن وجود ندارد. پیشرفتی که عکاسی را به صنعتی جهانی و ابزاری همگانی تبدیل کرد و به مرور زمان، عکاسی را وارد زندگی همه انسان‌های جهان کرد.

بیشتر بخوانید:  مروری بر تاریخ عکاسی؛ بخش اول: اولین عکس تاریخ

شایان ذکر است که در سال‌های ابتدای قرن نوزدهم و حدود ۳۰ قبل‌تر از تالبوت، توماس وج‌وود دیگر مخترع انگلیسی با کمک شیمیدان مطرح عصر خود، هامفری دیوی، به پیشرفت‌های قابل توجهی در به کارگیری نیترات نقره برای عکاسی دست یافته بود، اما این پیشرفت‌ها تا زمان تالبوت و ارائه روشی برای تثبیت و تکثیر آن‌ها بی‌نتیجه باقی مانده بود.

دیدگاهتان را بنویسید