مروری بر تاریخ عکاسی؛ بخش سوم: اولین عکس از مردم

You are currently viewing مروری بر تاریخ عکاسی؛ بخش سوم: اولین عکس از مردم

در این که همواره یکی از مهم‌ترین سوژه‌های عکاسی انسان‌ها و به طور عام مردم بوده‌اند شکی نیست اما در سال‌هایی که فناوری عکس برداری در حال برداشتن نخستین گام‌های تکاملی خود بوده است، تمرکز پژوهشگران این فناوری بیشتر بر ثبت تصویر بوده تا انتخاب سوژه‌ی عکاسی. در سال ۱۸۳۸ لوئی داگر، هنرمند، فیزیکدان و مخترع فرانسوی عکسی از بلوار تمپل در شهر پاریس را ثبت کرده که در بخشی از آن دو نفر در حال صحبت کردن مشاهده می‌شوند. بنا بر اطلاعات موجود، این عکس، اولین عکس از مردم به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید:  مروری بر تاریخ عکاسی؛ بخش اول: اولین عکس تاریخ

لوئی داگر یکی از پیشگامان توسعه عکاسی بوده است و مهم‌ترین اختراع انجام شده توسط او، دستگاه عکسبرداری داگرئوتایپ بوده است. دستگاهی که نخستین روش موفق برای ثبت دائمی عکس و نیز اولین روش تجاری‌سازی شده عکاسی به حساب می‌آید. جالب است بدانید داگر برای مدتی دستیار نیپس، پدر عکاسی جهان و ثبت کننده نخستین عکس تاریخ بوده و البته پسر نیپس هم برای مدتی دستیار داگر بوده است.

اولین عکس از مردم
نمای کامل اولین عکس از مردم، سال ۱۸۳۸، بلوار تمپل شهر پاریس؛ عکاس: لوئی داگر

داگرئوتایپ و اولین عکس از مردم

اولین عکس از مردم را داگر، با استفاده از دوربین عکاسی اختراعی توسط خودش، داگرئوتایپ، از نمای پنجره استدیوی خود در شهر پاریس ثبت کرده است. نمای مقابل این پنجره بلواری در پاریس است که محلی پر رفت و آمد در آن روزگار بوده است. البته با توجه به زمان زیاد مورد نیاز برای ثبت تصویر توسط این فناوری، وسایل نقلیه و افراد متحرک در این عکس ثبت نشده‌اند اما دو نفر که ظاهراً در این مدت چندان حرکتی نکرده‌اند و با هم مشغول صحبت بوده‌اند، در این عکس ثبت شده‌اند تا به این ترتیب اولین عکس از مردم در تاریخ ثبت گردد. در حال حاضر در این ناحیه میدان پلاس دو لا رپوبلیک، یکی از مهم‌ترین میادین شهر پاریس ساخته شده است.

بیشتر بخوانید:  مروری بر تاریخ عکاسی؛ بخش دوم: اولین عکس با نگاتیو

جالب است بدانید فناوری توسعه داده شده توسط داگر، در واقع رقیب فناوری عکاسی با نگاتیو تالبوت بوده است. تلاش‌های همزمان این دو مخترع در دو کشور انگلیس و فرانسه نقشی کلیدی در پیشرفت فناوری عکاسی داشته است. البته روش عکاسی با نگاتیو با توجه به ویژگی‌های خاص خود پیشرفت بیشتری نسبت به داگرئوتایپ داشته و مدت‌های زیادی به عنوان مهم‌ترین روش تجاری عکاسی به شما می‌رفت. روشی که البته هنوز هم در گوشه کنار جهان استفاده می‌شود و طرفداران خاص خودش را هم دارد.

داگرئوتایپ
نمونه‌ای از دوربین عکاسی داگرئوتایپ

دیدگاهتان را بنویسید