مروری بر تاریخ عکاسی؛ بخش چهارم: اولین عکس پرتره

You are currently viewing مروری بر تاریخ عکاسی؛ بخش چهارم: اولین عکس پرتره

بدون شک یکی از اولین اهدافی که می‌توان برای عکاسی متصور بود، ثبت تصویر انسان است. در بخش سوم از مروری بر تاریخ عکاسی، به اولین عکسی که در آن‌ تصویر انسان ثبت شده بود پرداختم، در این بخش، اولین عکس پرتره ثبت شده به دست بشر را معرفی خواهم کرد.

در سال ۱۸۳۹، رابرت کارنلیس، یکی از پیشگامان صنعت عکاسی در امریکا تصویری از خود را به ثبت رساند که به اولین عکس پرتره تاریخ تبدیل شد. جالب است بدانید که رابرت کارنلیس برای ثبت این تصویر به مدت ۱۵ دقیقه بدون حرکت در مقابل دوربین ایستاد. این عکس در فیلادلفیا به ثبت رسیده است.

بیشتر بخوانید:  مروری بر تاریخ عکاسی؛ بخش سوم: اولین عکس از مردم

اولین سلفی، عکس از انسان و اولین عکس پرتره

البته رکوردهای متعلق به این تصویر فقط به اولین عکس پرتره تاریخ محدود نمی‌شود. این عکس اولین تصویر واضح از انسان و اولین سلفی یا خودنگاره تاریخ نیز به حساب می‌آید. این عکس نیز توسط دوربین عکاسی داگرئوتایپ ثبت شده است که در بخش سوم، درباره آن توضیح داده‌ام.

با اینکه رابرت کارنلیس یکی از پیشگامان صنعت عکاسی جهان محسوب می‌شود اما دوران فعالیت او در این زمینه چندان بلند نیست و فقط در حدود سال‌های ۱۸۳۱ تا ۱۸۴۳ در صنعت عکاسی فعالیت داشته است. او در سال‌های ۱۸۴۱ تا ۱۸۴۳ مالک دو استدیوی عکاسی در امریکا بود. این دو استدیو در زمره‌ی اولین استدیوهای تاریخ امریکا قرار می‌گیرند. با افزایش محبوبیت عکاسی و افزایش تعداد استدیوها، کارنلیس در سال ۱۸۴۳ از این صنعت خارج شد و به تجارت خانوادگی خود، صنعت نفت بازگشت.

بیشتر بخوانید:  مروری بر تاریخ عکاسی؛ بخش دوم: اولین عکس با نگاتیو

او در سال ۱۸۷۷ از فعالیت تجاری کناره گیری کرده و تا پایان عمرش در سال ۱۸۹۳، در فیلادلفیا زندگی کرد. امروزه نماد یادبودی برای او در شهر فیلادلفیا قرار داده شده است که روی آن مختصری از زندگی‌نامه او نوشته شده است.

اولین عکس پرتره و اولین سلفی تاریخ
نمای کاملی از اولین عکس پرتره و اولین سلفی تاریخ، عکاس: رابرت کارنلیس؛ سال: ۱۹۳۸؛ مکان: فیلادلفیا، امریکا.

دیدگاهتان را بنویسید