خلاقیت هنرمند انگلیسی: مجسمه شیشه‌ای ویروس کرونا و واکسن آسترازنکا

You are currently viewing خلاقیت هنرمند انگلیسی: مجسمه شیشه‌ای ویروس کرونا و واکسن آسترازنکا

این روزها که همه درگیر ویروس کووید ۱۹ (کرونا) هستیم و هر روز خبرهای ناگواری از پیشرفت این ویروس مرگبار به گوش می‌رسد، تنها خبرهای مرتبط با تولید واکسن و پیشرفت پژوهشگران در تولید آن است که امیدواری را در جامعه‌ی جهانی حفظ کرده است. در کنار امواج پر تلاطم خبری درباره‌ی کووید ۱۹، همواره تصاویری از این ویروس نوظهور منتشر می‌شود، اما این تصاویر تا چه حد دقیق هستند و ویروس کرونا و یا واکسن آن، واقعاً چه ظاهری دارند؟ این سوالی است که لوک جرام، هنرمند بریتانیایی با ساخت مجسمه شیشه‌ای ویروس کرونا و واکسن آسترازنکا به آن پاسخ داده است.

بیشتر بخوانید:  معرفی منابعی معتبر برای دریافت اطلاعات و اخبار کرونا ویروس

مجسمه شیشه‌ای ویروس کرونا ساخته شده به دست لوک جرام، تصویری دو میلیون برابر بزرگتر از ویروس کووید ۱۹ را نمایش می‌دهند. قطر این مجسمه‌ی شیشه‌ای ۲۳ سانتی متر است. او این مجسمه‌ را ماه مارس ۲۰۲۰ به عنوان بخشی از پروژه‌ی هنری «میکروبیولوژی شیشه‌ای» ساخته است. مجسمه شیشه‌ای واکسن آکسفورد/آسترازنکا اما در ماه جاری (فوریه ۲۰۲۱) ساخته شده و دیروز رونمایی شده است. این مجسمه بیش از یک میلیون برابر بزرگتر از واکسن آکسفورد/آسترازنکا است و قطر آن ۳۴ سانتی متر است.

مجسمه شیشه‌ای ویروس کرونا و واکسن آسترازنکا
لوک جرام، مجسمه شیشه‌ای ویروس کرونا (سمت راست) و واکسن آکسفورد/آسترازنکا (سمت چپ)

به گفته‌ی لوک جرام، مهمترین انگیزه‌ی او برای ساخت این مجسمه‌ها، ابتلا به ویروس کرونا بوده است و ایده‌ی ساخت آن‌ها در دوره‌ی بیماری به ذهنش رسیده است.

زمانی که در ماه مارس مجسمه ویروس کرونا را می‌ساختم، فکرش را هم نمی‌کردم که در آینده خودم هم به آن مبتلا شوم، ابتلا به کرونا تجربه‌ای ناخوشایند بود و دو ماه ادامه داشت، حس بویایی من هنوز هم برنگشته و گوشم وزوز می‌کند و گاهی هم احساس خستگی دارم. در دوره‌ی نقاهت مطمئن شدم که کار بعدیم، ساخت مجسمه واکسن، به عنوان راه خروج ما از این بحران جهانی، به منظور تقدیر از پژوهگشران و کادرهای درمانی است که بی‌وقفه در تمام دنیا با این ویروس خطرناک در نبرد هستند.
لوک جرام

مجسمه شیشه‌ای واکسن آکسفورد/آسترازنکا
مجسمه شیشه‌ای واکسن آکسفورد/آسترازنکا

هنر چیدمان و مجسمه شیشه‌ای ویروس کرونا و واکسن آن

زمینه‌ی تخصصی لوک جرام، هنر چیدمان یا اینستالیشن است. این زمینه‌ی هنری تلفیقی از چند هنر مختلف است و اساساً به چیدمان یا نصب آثار سه‌بعدی در یک فضای مشخص اتلاق می‌شود.این هنر شامل سبک‌های متنوعی از جمله انتزاعی و روایی می‌شود. از میان هنرمندان مشهور این شاخه‌ی هنری هم می‌توان به مارسل دوشان و کورت شویترس اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:  استعفای بیل گیتس از هیئت مدیره مایکروسافت برای تمرکز بر فعالیت‌های بشردوستانه

لوک جرام از سال ۲۰۰۴، پروژه‌ای هنری به نام «میکروبیولوژی شیشه‌ای» را آغاز کرده است که شامل مجسمه‌های شیشه‌ای از ویروس‌های واگیردار مشهور مانند ایدز، ابولا، مالاریا، سارس و آنفولانزا بوده است. آخرین عضور این مجموعه نیز واکسن آکسفورد/آسترازنکا که به زیبایی این واکسن را به نمایش می‌گذارد. او در حال حاضر به عنوان پژوهشگر مدعو در دانشگاه بریستول انگلستان مشغول به فعالیت است.

مجسمه شیشه‌ای ویروس کرونا
مجسمه شیشه‌ای ویروس کرونا

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاهده‌ی سایر آثار هنری لوک جرام می‌توانید از سایت شخصی او (اینجا) بازدید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید