مروری بر تاریخ عکاسی؛ بخش هشتم: نخستین عکس خبری

You are currently viewing مروری بر تاریخ عکاسی؛ بخش هشتم: نخستین عکس خبری

این روزها هیچ خبری را نمی‌توان بدون عکس (یا فیلم) تصور کرد و عکاسی خبری به بخشی جدایی ناپذیر از خبررسانی در دوران ما تبدیل شده است. اما استفاده از عکس برای بیان خبر از چه سالی آغاز شده است؟ در ادامه‌ی مرور تاریخ عکاسی و بررسی پیشرفت صنعت عکاسی به این سوال پاسخ خواهیم داد. امروز نوبت به معرفی نخستین عکس خبری تاریخ رسیده است.

در سال ۱۸۴۸ نخستین عکس خبری تاریخ در روزنامه‌ی فرانسوی L’Illustration منتشر شد. گرچه عکاس این عکس خبری مشخص نیست اما گفته‌ می‌شود که منبع آن سندیکاهای خبری آن زمان بوده است. ادوارد چارتون بنیان گذار روزنامه‌ی L’Illustration بوده است و این روزنامه از سال ۱۸۴۳ تا ۱۹۴۴ در شهر پاریس به چاپ رسیده است.

بیشتر بخوانید:  مروری بر تاریخ عکاسی؛ بخش هفتم: نخستین عکس جعلی

نخستین عکس خبری از خیابان‌های فرانسه

موضوع عکس؛ اعتراضات کارگری در شهر پاریس بوده است. اعتراضاتی که علیه جمهوری دوم فرانسه از ۲۲ تا ۲۶ ژوئن ۱۸۴۸ رخ داده‌اند. همانطور که در عکس می‌بینید، این تصویر بعد از درگیری نیروهای دولت و کارگران معترض ثبت شده است و موانع ایجاد شده توسط آن‌ها در عکس قابل مشاهده است. گرچه این اعتراضات در آن روزها به نتیجه‌ی خاصی نرسید، اما یکی از رویدادهایی مؤثر در تغییرات آینده و به قدرت رسیدن ناپلئون بناپارت در فرانسه به شمار می‌رود.

جالب است بدانید پیش از چاپ عکس در کنار اخبار، از نقاشی برای تصویرسازی خبرها استفاده می‌شد و روایت تصویری رویدادها، به جای عکس با نقاشی بوده است. البته پیشرفت صنعت چاپ در قرن نوزدهم و همراهی آن با پیشرفت صنعت عکاسی را می‌توان یکی از دلایل مهم باری رشد سریع عکس خبری در روزنامه‌ها و مجلات به شمار آورد. پیشرفتی همزمان که منجر به بهبود روش‌های خبررسانی شده است.

حالا و با گذشت سالیان سال از انتشار نخستین عکس خبری، تقریباً تصور خبر بدون عکس غیرممکن شده و تصاویر خبری بخشی جدانشدنی از اطلاعات مجلات، خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید