مروری بر تاریخ عکاسی؛ بخش هفتم: نخستین عکس جعلی

You are currently viewing مروری بر تاریخ عکاسی؛ بخش هفتم: نخستین عکس جعلی

در ادامه مرور تاریخ عکاسی، نوبت به عکسی رسیده است که برای اولین بار ثابت کرد که عکس‌ها ممکن است واقعیت را بازگو نکنند. ساخت عکس جعلی که با ورود فتوشاپ به دنیای نرم افزار به پدیده‌ای عادی در این روزهای جهان تبدیل شده است، سابقه‌ای دیرینه دارد، چیزی نزدیک به دو قرن. نخستین عکس جعلی تاریخ عکاسی در سال ۱۸۴۰ میلادی ثبت شده است.

ایپولیت بایار، عکاس فرانسوی و یکی از افراد پیشرو در توسعه‌ی صنعت عکاسی در تاریخ بوده است. او که یه روش جدید برای عکاسی موسوم به چاپ پوزیتیو مستقیم را ابداع کرده بود، اعتقاد داشت که پیش از لوئی داگر و هنری فاکس تالبوت عکاسی را اختراع کرده است. هر چند در ثبت اختراع خود ناکام ماند و هرگز به عنوان نخستین مخترع عکاسی شناخته نشد.

بیشتر بخوانید:  مروری بر تاریخ عکاسی؛ بخش ششم: ماه تا خورشید

یک سلفی خلاقانه؛ نخستین عکس جعلی

با این حال، او علاقه‌اش به عکاسی را ادامه داد و حالا نامش به عنوان یکی از پیشگامان عکاسی در تاریخ ثبت شده است. در میان تلاش‌های ایپولیت بایار می‌توان به دو دستاورد اصلی او اشاره کرد. ایپولیت بایار نخستین کسی است که موفق به ثبت عکس جعلی شده است. او پس از اینکه نتوانست اختراعش را در فرانسه به ثبت برساند، عکسی از خودش را منتشر کرد که مرد غرق شده نام دارد. در این عکس، ایپولیت بایار را می‌بینیم که گویی از دنیا رفته است. بایار که معتقد بود گروهی علیه او و اختراعش توطئه کرده‌اند تا نگذارند به عنوان مخترع دستگاه عکاسی شناخته شود، این عکس را منتشر کرد تا بگوید از ناراحتی ثبت نشدن اختراعش، خودش را کشته است. البته زندگی بایار در اینجا پایان نیافت و این عکس، به نخستین عکس جعلی تاریخ تبدیل شد.

دومین دستاورد مهم ایپولیت بایار، برگزاری اولین نمایشگاه عکس تاریخ بوده است. بایار در ۲۴ ژوئن ۱۸۳۹ نخستین نمایشگاه عمومی عکس در جهان را برگزار کرد. نمایشگاهی که تمامی عکس‌های آن را شخصاً ثبت کرده بود.

اگر به دیدن عکس‌های قدیمی علاقه دارید، می‌توانید عکس‌های به جا مانده از ایپولیت بایار را در صفحه‌ی اختصاصی او در بخش فرهنگ و هنر گوگل (اینجا) مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید