مروری بر تاریخ عکاسی؛ بخش ششم: ماه تا خورشید

You are currently viewing مروری بر تاریخ عکاسی؛ بخش ششم: ماه تا خورشید

در کنار عکاسی از انسان و ثبت نخستین پرتره‌ی مرد و زن، گروهی از عکاسان هم به دنبال ثبت تصویر جهان اطراف انسان‌ها، از ماه تا خورشید بودند.به این ترتیب ششمین بخش از مرور ما بر تاریخ عکاسی، به معرفی اولین عکس‌های ثبت شده از ماه و خورشید اختصاص دارد.

نخستین عکس از ماه در سال ۱۸۴۰ میلادی به ثبت رسید. عکاس این عکس دراپر بود و محل ثبت این عکس نیز شهر نیویورک بوده است. این عکس برای اولین بار جزییاتی، هرچند ابتدایی، از سطح کره‌ی ماه را به ثبت رساند. البته در آن سال‌ها صنعت عکاسی بسیار نوپا بود با نگاه به این عکس اطلاعات چندانی از آن قابل دریافت نیست. در آن زمان تصویر نگاری رایج از ماه، نقاشی آن با استفاده از تلسکوپ‌های ابتدایی توسط اخترشناسان بود.

بیشتر بخوانید:  مروری بر تاریخ عکاسی؛ بخش پنجم: نخستین پرتره یک زن

عکاسی از ماه تا خورشید تابان

۵ سال بعد و در سال ۱۸۴۵ میلادی، دو فیزیکدان فرانسوی به نام‌های هیپولیت فیزو و لئون فوکو، اولین عکس از خورشید را به ثبت رساندند. این تصویر در شهر پاریس عکاسی شده است. نکته‌ی حائز اهمیت در عکاسی از خورشید این مورد بود که خورشید بر خلاف ماه، در طول روز قابل مشاهده‌ی دقیق نبوده و درخشش آن، امکان تماشایش را غیرممکن می‌کرده است. از این رو ثبت عکس از خورشید، نه تنها نشانه‌ای از پیشرفت عکاسی، بلکه گامی مهم در شناخت بیشتر خورشید در آن زمان بوده است.

بیشتر بخوانید:  مروری بر تاریخ عکاسی؛ بخش چهارم: اولین عکس پرتره

هر دوی این عکس‌ها در واقع اولین عکسی بوده‌اند که تمامی ماه و خورشید را ثبت کرده‌اند و به همین دلیل وارد تاریخ صنعت عکاسی شده‌اند. صنعتی که همچنان در حال پیشرفت است. البته ثبت تصاویر دقیق‌تر و با کیفیت‌تر از خورشید و ماه هنوز هم پرطرفدار است و هر از چند گاهی پیشرفت‌های جدیدی در آن مشاهده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید