مروری بر تاریخ عکاسی؛ بخش پنجم: نخستین پرتره یک زن

You are currently viewing مروری بر تاریخ عکاسی؛ بخش پنجم: نخستین پرتره یک زن

در ادامه مرور تاریخ عکاسی و پس از معرفی نخستین عکس، عکس با نگاتیو، عکس از مردم و پرتره تاریخ عکاسی، حالا نوبت به اولین عکس پرتره یک زن می‌رسد.

نخستین پرتره یک زن در سال ۱۸۳۹ یا ۱۸۴۰ به ثبت رسیده است. خانم حاظر در این عکس دوروتی کاترین دراپر نام دارد. محل ثبت این پرتره نیز بر بام یک مدرسه در شهر نیویورک بوده است. مدرسه‌ای که حالا به دانشگاه نیویورک تبدیل شده است.

این که در آن دوران و در عصر ابتدایی پیشرفت صنعت عکاسی زنی جوان توانسته پرتره بگیرد، داستان خاص خودش را دارد. دوروتی کاترین دراپر خواهر بزرگتر جان ویلیام دراپر، دانشمند، فیلسوف، فیزیکدان، شیمیدان و عکاس امریکایی-انگلیسی بوده است. دوروتی به عنوان دستیار برادرش در آزمایشگاه او فعالیت می‌کرد. همین امر باعث شد که او این فرصت را داشته باشد که به عنوان نخستین زن در تاریخ جلوی دوربین عکاسی رفته و اولین عکس پرتره از یک زن را به ثبت برساند.

یکی دیگر از فعالیت‌های مهم خانواده دراپر و خصوصاً جان ویلیام دراپر، همکاری با ساموئل مورس و توسعه فناوری تلگراف بوده است. فناوری پیشگامانه‌ای که تحولی مهم در شیوه ارتباطی انسان‌ها پدیدار کرد.

بیشتر بخوانید:  مروری بر تاریخ عکاسی؛ بخش چهارم: اولین عکس پرتره

دوروتی کاترین دراپر و اولین پرتره یک زن

بد نیست بدانید که علاقه دوروتی به عکس گرفتن در سال‌های بعد هم ادامه داشته و او در دهه ۹۰ قرن نوزدهم میلادی یک بار دیگر به جلوی دوربین برادر زاده‌اش رفت. پرتره‌های ثبت شده از او پس از گذشت سالیان سال، هنوز هم بخش مهمی از تاریخ عکاسی هستند. صنعتی که به کمک تلاش همین دانشمندان پیشگام و خستگی ناپذیر، هنوز هم بخش از مهمی از زندگی همه‌ی انسان‌ها در اقصی نقاط این کره خاکی است.

تصویر کامل نخسیتن عکس پرتره ثبت شده از یک زن به همراه پرتره بعدی دوروتی کاترین دراپر در سال‌های پایانی قرن نوزدهم در ادامه آورده شده است. پرتره‌ای از زنی جوان که در گذر ایام به سالمندی رسیده است.

دوروتی کاترین دراپر
دوروتی کاترین دراپر، تصویر سمت چپ: نخستین پرتره تاریخ از یک زن در سال ۱۸۴۰، تصویر سمت راست: دهه ۹۰ قرن نوزدهم.

دیدگاهتان را بنویسید