مروری بر تاریخ عکاسی؛ بخش نهم: نخستین عکس رنگی

You are currently viewing مروری بر تاریخ عکاسی؛ بخش نهم: نخستین عکس رنگی

در ادامه‌ی مرور تاریخ عکاسی و پس از بررسی نخستین عکس‌های ثبت شده در تاریخ، حالا نوبت به معرفی نخستین عکس رنگی رسیده است. فناوری پیشرویی که صنعت عکاسی را متحول کرد و صنعت عکاسی را یک گام دیگر به جلو پیش برد.

نخستین عکس رنگی را می‌توان یکی از بخش‌های چالش برانگیز در مرور تاریخ عکاسی نامید، چراکه تا سالیان سال بحث‌های زیادی پیرامون معرفی قدیمی‌ترین عکس رنگی بوده است. در سال ۱۸۵۰ عکاسی به نام لوی هیل با انجام آزمایشات و اختراع روشی به نام «هیلوتایپ» عکسی را ثبت کرد در آن تصویر دارای بافت‌های رنگی بود. از آنجا که این عکس دارای نشانه‌ای از افزوده شدن رنگ بود و بیشتر به نقاشی شباهت داشت، در جوامع عکاسی آن دوران به عنوان اولین عکس رنگی پذیرفته نشد.

بیشتر بخوانید:  مروری بر تاریخ عکاسی؛ بخش هشتم: نخستین عکس خبری

در سوی مقابل هیل هم به شدت در معرفی فناوری به کار رفته در ثبت عکس محتاط عمل می‌کرد و فناوری آن را به طور شفاف و قابل درک تشریح نکرد. این دو موضوع باعث شد تا سالیان سال کارشناسان عکاسی این عکس را به عنوان نخستین عکس رنگی تاریخ نپذیرفته و آن را تقلبی به حساب آورند. این دیدگاه در میان کارشناسان وجود داشت تا بالاخره در سال ۲۰۰۷ میلادی، تیم تحقیقاتی موزه ملی تاریخ امریکا با بررسی دقیق این عکس، با استفاده از فناوری‌های روز ثابت کرد که گرچه لوی هیل در این عکس غلظت رنگ‌ها را با استفاده از افزودن رنگدانه افزایش داده است اما اصل عکس نیز رنگی بوده است.

نخستین عکس رنگی تاریخ عکاسی جهان
عکاس: لوی هیل، سال ۱۸۵۰

نخستین عکس رنگی

با این حال نخستین عکس رنگی تاریخ، که فناوری آن به درستی تشریح شده است و از روش عکاسی سه رنگ بهره می‌برد، عکسی است که در سال ۱۸۶۱ توماس ساتون با استفاده از روش ابداعی جیمز کلرک مکسول ثبت کرده است. برخلاف عکس ثبت شده توسط لوی هیل، این عکس با فناوری رنگی ثبت شده است و هیچگونه دخالت انسانی در آن وجود نداشته است. این عکس در شهر لندن پایتخت انگلیس به ثبت رسیده و یک روبان تارتان (پارچه‌ی اسکاتلندی) را نمایش می‌دهد.

نخستین عکس رنگی تاریخ
عکاس: توماس ساتون، سال ۱۸۶۱

دیدگاهتان را بنویسید