مسرشمیت ۳۲۳ غول پیکر؛ هیولای پرنده ارتش آلمان نازی

You are currently viewing مسرشمیت ۳۲۳ غول پیکر؛ هیولای پرنده ارتش آلمان نازی

چند روز پیش در حال گشت و گذار در اینترنت بودم که با تصویر یک هواپیمای غول‌پیکر عجیب روبرو شدم. هواپیمایی که شاید دیدن آن بیشتر در فیلم‌های علمی-تخیلی قابل قبول باشد. کمی جستجو درباره‌ی این غول پرنده نشان داد که نه تنها این هواپیما واقعی است، بلکه در جنگ جهانی دوم نیز حضور داشته است. این هواپیما، مسرشمیت ۳۲۳ غول پیکر (Messerschmitt Me 323 Gigant) نام داشته و یکی از هواپیماهای ترابری ارتش آلمان نازی در جنگ جهانی دوم بوده است.

مسرشمیت ۳۲۳ غول پیکر بزرگترین هواپیمای استفاده شده توسط ارتش‌های متخاصم در طول دوران جنگ جهانی دوم بوده است. ارتش آلمان نازی در مجموع ۲۱۳ فروند از این هواپیمای عظیم‌الجثه تولید و در اختیار نیروی هوایی (لوفت‌وافه)  قرار داده است. این هواپیمای غول‌پیکر که بیشتر شبیه به یک نفربر پرنده است، برای اولین بار، سال ۱۹۴۲ میلادی در جریان نبرد تونس مورد استفاده قرار گرفته است.

وزن بالای این هواپیما موجب شده بود که طراحان آن از شش موتور برای به پرواز درآوردن آن بهره ببرند. با این حال، بُرد پروازی این هواپیما محدود بوده و مسرشمیت ۳۲۳ با هر بار سوختگیری تنها قادر به طی ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ کیلومتر بوده است.

بیشتر بخوانید:  مجسمه‌های باستانی به‌جامانده از تمدن مایا با شباهتی عجیب به هواپیماهای امروزی

مشهورترین عملیات مسرشمیت ۳۲۳ غول پیکر

یکی از مشهورترین عملیات‌هایی که این هیولای پرنده در آن نقش داشته است، عملیات انتقال ۲۷ فروند مسرشمیت ۳۲۳ غول پیکر، پر از تجهیزات و ادوات نظامی، بر فراز تنگه‌ی سیسیل در تاریخ ۲۲ آوریل ۱۹۴۳ میلادی بوده است. نیروی هوایی ارتش آلمان نازی (لوفت‌وافه) این کاروان نظامی را با اسکورت چند اسکادران از جنگنده‌ها راهی افریقا کرده بود. این کاروان در مسیر مورد حمله‌ی ۷ اسکادران از جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش‌های امریکا و انگلیس قرار می‌گیرد. در نتیجه‌ی این حمله، ۱۶ یا ۱۷ مسرشمیت سرنگون می‌شوند. البته جنگنده‌های آلمانی نیز موفق به سرنگونی سه یا چهار فروند از جنگنده‌های دشمن می‌شوند.

اگرچه در حال حاضر هیچ نسخه‌ی سالمی از این هواپیما در جهان موجود نیست اما در ادامه می‌توانید ویدیویی از روند توسعه و پیشرفت نسخه‌های قدیمی‌تر هواپیماهای ترابری لوفت‌وافه و نیز طراحی، تولید و پرواز مسرشمیت ۳۲۳ غول پیکر را مشاهده کنید.

این پست دارای 2 نظر است

  1. محمد رها

    درود
    مطلب جالبی بود. در فیلمی که پخش شد ابتدا نمونه بدون موتور اون با ۴ تا هواپیمای کشنده دیگه بصورت آزمایشی به پرواز دراومد و نمیدونم چرا چرخای زیرش افتاد؟ علت رو متوجه یک خورده زبانم تو شنیداری ضعیفه. بالاخره زمان فرود نیاز به چرخ و حفظ تعادل داره که از فرود چیزی پخش نشد. بعدا نمونه موتوردار با چرخ های بیشتر ارائه شد.
    ولی در مجموع اگرچه طرح مهندسی شده بنظر می اومد اما در زمان عملکرد همونجوری که خودتون گزارش دادید براحتی در تیررس ناوهای دشمن قرار میگرفت و می اومد. این همه هزینه و وقت صرف شد اما پروژه طرح و ساخت زمان بهره برداری به مشکل خورد. بنظرم اگر روی ساخت ناو یا زیردریایی حامل تجهیزات جنگی کار میکردن بیشتر جواب میگرفتن. بنادر ایتالیا در اختیار آلمان بود و مسیر پیمایش دریایی راحتتری در اختیار داشتن. البته شاید بدلیل اینکه نیروی دریایی انگلیس و شوروی در دریای مدیترانه بیشتر تسلط داشتن گزینه انتقال تجهیزات جنگی از راه دریا هم به خوبی پیش نمیرفت!

    1. آرش

      نمونه‌های بدون موتور گلایدر نام داشتن و هم ارتش آلمان و هم متفقین از اونا استفاده می‌کردن.
      استفاده از این مدل هواپیماهای غول پیکر توی اون دوران واقعا عجیب بوده و نیروی هوایی آلمان با استفاده از اونا ریسکی کرده که بی نتیجه بوده…

دیدگاهتان را بنویسید