تنها‌ترین لحظه‌ی زندگی؛ برگردان نوشتاری کوتاه از فریدریش نیچه

You are currently viewing تنها‌ترین لحظه‌ی زندگی؛ برگردان نوشتاری کوتاه از فریدریش نیچه

چه می‌شود اگر روزی و یا شبی شبحی بر تو ظاهر شود و تو را با خود به تنهای تنها‌ترین لحظه‌ی زندگی ببرد و بگوید: «تو باید این زندگی که در آن زیسته‌ای و زندگی می‌کنی، یک بار دیگر تجربه کنی و پس از آن تا بی‌نهایت آن را بارها و بارها زندگی کنی»… آیا خود را بر زمین نمی‌زنی، دندان به هم نمی‌سایی و این شبح شیطانی را به باد دشنام و نفرین نخواهی گرفت؟ یا اینکه با تجربه کردن این لحظه‌ی شگرف، به او پاسخ خواهی گفت: «تو فرشته‌ای و این الهی‌ترین سخنی است که تا به حال به گوش خود شنیده‌ام!»

بیشتر بخوانید:  این مرگ نبود! برگردان شعری زیبا و خواندنی از امیلی دیکنسون

تنها‌ترین لحظه‌ی زندگی از فردریش نیچه

«تنها‌ترین لحظه‌ی زندگی» برگردان آزاد و همراه با تصرف نوشتاری کوتاه از کتاب حکمت شادان، اثری از فریدریش ویلهلم نیچه، فیلسوف، ادیب، زبان شناس، شاعر، جامعه‌شناس و آهنگساز شهیر آلمانی است. آثار او نقشی مهم در شکل‌گیری فلسفه معاصر داشته است و کتاب‌های او شهرت جهانی دارند. چنین گفت زرتشت، تأمّلات نابهنگام، حکمت شادان، فراسوی نیک و بد، تبارشناسی اخلاق و نیچه در برابر واگنر برخی از کتاب‌های این چهره‌ی شهیر هستند. اکثر آثار نیچه، از جمله چنین گفت زرتشت و حکمت شادان به زبان فارسی ترجمه شده و بارها به چاپ رسیده‌اند.

What, if some day or night a demon were to steal after you into your loneliest loneliness and say to you: ‘This life as you now live it and have lived it, you will have to live once more and innumerable times more’ … Would you not throw yourself down and gnash your teeth and curse the demon who spoke thus? Or have you once experienced a tremendous moment when you would have answered him: ‘You are a god and never have I heard anything more divine.

Friedrich Nietzsche

دیدگاهتان را بنویسید