هک رایانه خودروها ، مشکل جدید شرکت های سازنده

You are currently viewing هک رایانه خودروها ، مشکل جدید شرکت های سازنده

تصور کنید با خودروی هوشمندتان در جاده ای با سرعتی در حدود ۹۰ کیلومتر بر ساعت در حال حرکت هستید که ناگهان فرمان خودروی شما کاملا به یک سمت می پیچد ، سانحه ای برای شما رخ می دهد که دلیلی ندارد جز هک شد رایانه خودرو شما ! هرچند خودرو های هوشمند هنوز در ایران همه گیر نشده اما مطمئنا تا چند سال آینده شاهد ورود اینگونه خودروها در سطحی وسیع به بازار سراسر جهان خواهیم بود .

خبرگزاری CNN در مقاله ای به بررسی خطرات ناشی از هک رایانه خودروهای هوشمند که در واقع نسل بعد اتومبیل ها می باشند پرداخته است ، که در ادامه خلاصه از آن همراه با کمی تصرف آورده شده است .

هرچند در حال حاضر برای اتصال به رایانه اکثر خودرو های موجود نیاز به سیم هست ، اما جدیدترین خودروهای ساخته شده شرکت های مثل Audi با استفاده از سیستم های ۴G بی نیاز از سیم هستند و این یعنی تنها چند سال به پایان کار رایانه های نیازمند سیم باقی مانده است .

هک رایانه خودروها مشکل‌ساز شده است

به گزارش سی ان ان تقریبا نیمی از بزرگسالان امریکایی ، در سال جاری هک شده اند که این خود افزایش توانایی هکر ها و نیز امنیت پایین سیستم های رایانه ای را نشان می دهد .
اما چیزی که باید برای ما حائز اهمیت باشد این است که در حال حاضر هکرها بر روی نفوذ به رایانه های مکانیک ها و تبلت های آن ها متمرکز شده اند و صدها بدافزار نفوذ به این رایانه ها منتشر شده است که در سراسر جهان منتشر شده است . همانطور که در تصویر مشاهده می کنید در یک خودروی معمولی روز دنیا دسته کم چهار بخش خودرو تحت نظارت رایانه است که سیستم ترمز و سیستم کنترل خودرو اهمیت به سزایی در سلامتی سرنشینان و جلوگیری از حوادث دارند . ( هرچند در اکثر خودرو ها سیستم سوخت رسانی تحت نظارت خودرو می باشد اما خطرات ناشی از نفوذ به آن نسبت به این دو مورد کمتر در نظر گرفته می شود .)

با توجه به اهمیت این موضوع کمپانی های معتبر و مشهوری همچون تویوتا و فورد اقدام به برگزاری کنفرانس هایی برای مقابله با نفوذ و هک رایانه خودروها کرده اند که نتیجه اولیه آن نیاز به استفاده از فایروال های قدرتمند برای مقابله با این نفوذها شده است .

به هر حال تجربه چند دهه اخیر استفاده از رایانه ها به ما نشان داده که همواره همه رایانه ها در معرض ویروس و بدافزارها هستند ، هرچند در خوردو ها دیگر شانس دومی وجود ندارد و دیگر خبری از نصب مجدد ویندوز ، نصب آنتی ویروس به روز شده و … نیست و هک شدن رایانه خودرو مساوی با خطرات بسیاری است !
البته هنوز هم دقیقا معلوم نیست هکر ها از آسیب های جانی و مالی ناشی از نفوذ به رایانه خودرو چه سودی می برند !

دیدگاهتان را بنویسید