جیسون بورن ، نامی که به خاطر می آورید

You are currently viewing جیسون بورن ، نامی که به خاطر می آورید

بورن ، مجموعه ای از فیلم های سینمایی در ژانر اکشن و جاسوسی است، که تاکنون چهار قسمت از آن در سال های ۲۰۰۲، ۲۰۰۴، ۲۰۰۷ و ۲۰۱۲ میلادی اکران شده است و قسمت پنجم آن با نام جیسون بورن (Jason Bourne) نیز تا کمتر از یک ماه دیگر اکران خواهد شد.

سه قسمت ابتدایی، با فیلم نامه ای برگرفته از سه رمان هویت بورن، برتری بورن و اولتیماتوم بورن به نویسندگی Robert Ludlum، ساخته شده است. جیسون بورن که نقشش را مت دیمون (Matt Damon) ایفا می کند، نام شخصیت اصلی این فیلم هاست، مامور مخفی سازمان سیا که در هنگام انجام یک عملیات ترور دچار حادثه می شود و حافظه اش را از دست می دهد. سه بخش نخست این فیلم ها که همنام با نام رمان هاست، روایتی از تلاش های جیسون بورن (مت دیمون) برای یافتن حقایقی درباره گدشته فراموش شده اش است. تلاش هایی که منجر به اتفاقاتی می شود که دستِ آخر رسوایی بزرگی برای سران سازمان سیا به بار می آورد.

قسمت چهارم بورن اما داستان دیگری دارد، فیلمی که تنها نام جیسون بورن را یدک می کشد و در واقع فیلم نامه اش، داستانی موازی با داستان سه قسمت قبلی است. این فیلم که در سال ۲۰۱۲ و پس از عدم همکاری مت دیمون برای تولید قسمت چهارم ساخته شد. داستان قسمت چهارم، روایتی از  اتفاقاتی است که برای آرون کراس با بازی جرمی رنر (Jeremy Renner) ، مأمور آموزش دیده سازمان سیا، در یکی از برنامه های غیر قانونی این سازمان یا اصطلاحاً عملیات سیاه است. زمانی که مدیران ارشد سیاه تصمیم به کشتن آرون کراس، برای پاک کردن ردپای برنامه هایشان می گیرند، او از مرگ جان سالم به در می برد و برای فهمیدن دلیل تلاش سازمان برای کشتنش تحقیق می کند…

میراث بورن

مت دیمون و حضور دوباره در بخش جدید جیسون بورن

حالا اما پس از گذشت بیش از ۸ سال از بازی مت دیمون در سری فیلم های بورن، شاهد حضور دوباره او در نقش جیسون بورن بر پرده نقره ای خواهیم بود. قسمت پنجم سری فیلم های بورن با نام Jason Bourne، به نویسندگی و کارگردانی پل گرینگرس (Paul Greengrass) و بازی Matt Damon، Julia Stiles، Vincent Cassel، Tommy Lee Jones، Riz Ahmed و … از تاریخ ۲۹ جولای سال جاری، کمتر از یک ماه دیگر، اکران خواهد شد.

آن طور که در برخی منابع آمده است، جیسون بورن، چندین سال پس از ناپدید شدنش در پایان اولتیماتوم بورن، در روزهایی که جهان با بی ثباتی بی سابقه ای روبرو شده است، باز می گردد. همزمان با بازگشت او و تلاشش برای یافتن گذشته و خانواده اش، برنامه ای جدید برای از بین بردنش راه اندازی می شود و برای نابودیش تلاش می کند.در این قسمت جولیا استیلز بازیگر نقش نیکی پارسون که در سه قسمت ابتدایی نیز بازگشته و دوباره به ایفای نقش می پردازد.

این که دقیقاً چه داستانی در انتظار ماست و ماجرای این بخش چیست، سوالی است که پاسخی برای آن وجود ندارد و تا اکران فیلم سینمایی، تنها می توان به صحبت های مت دیمون و تریلر رسمی فیلم اکتفا کرد.

بورن حافظه اش را به دست آورده است، اما به این معنی نیست که همه چیز را می داند. ۱۲ سال از زمانی که او روی دور بود می گذرد، پس باید به این سوالات پاسخ دهیم، او کجا بوده است؟ چه کار می کرده است؟ و چرا دوباره بازگشته است؟ زمانی که شما به این سوالات پاسخ دهید، یک فیلم سینمایی خواهید داشت.
مت دیمون، مصاحبه با New York Daily News

دیدگاهتان را بنویسید