اتفاقی نادر در تاریخ المیپک، دو نفر صاحب یک مدال طلا شدند

You are currently viewing اتفاقی نادر در تاریخ المیپک، دو نفر صاحب یک مدال طلا شدند

در اتفاقی نادر در مسابقات المپیک ۲۰۱۶ ریو، سیمون مانوئل و پنی اولکشیاک شناگرهای امریکا و کانادایی، در مسابقات شنای ۱۰۰ متر آزاد بانوان، مشترکاً مدال طلا را به دست آوردند.

سیمون مانوئل ۳۲ ساله که در مرحله ی نیمه نهایی با ثبت زمان ۵۳٫۷۷ ثانیه، به دومین شناگر سریع تاریخ امریکا در شنای ۱۰۰ متر آزاد المپیک تبدیل شده بود، او که برای اولین بار در مسابقات المپیک شرکت کرده بود، حدود دوسال از میادین مسابقات دور بود و شانس بسیار کمی برای کسب مدال داشت.

در سویی دیگر، پنی اولکشیاک ۱۶ ساله که تا پیش از این مسابقات یک مدال نقره در شنای ۱۰۰ متر پروانه و دو مدال برنز در شنای ۴ در ۱۰۰ متر و ۴ در ۲۰۰ متر آزاد کسب کرده بود، نیز پای به مسابقات فینال گذاشته بود. جوانی جویای نام که حالا فینالیست المپیک شده بود.

اما شانس اول مدال طلای المپیک، کیت کمپبل استرالیایی بود. او که یک ماه پیش با ثبت زمان ۵۲٫۰۶ ثانیه، رکورد جهان را به نام خودش ثبت کرده بود، مدال طلای ۴ در ۴۰۰ متر آزاد المپیک ۲۰۱۶ را نیز به دست آورده بود.

نمایندگان کانادا و امریکا در شنای ۱۰۰ متر آزاد بانوان مدال طلا را کسب کردند

مسابقه آغاز شد و در ابتدای مسیر، کیت کمپل پیشتاز بود، او با زمان ۲۴٫۷۷ یک طول استخر را طی کرد اما در دور بازگشت، در حالی که کمتر از ۲۵ متر از طول مسیر باقی مانده بود، دچار مشکل تنفسی شد و برای لحظاتی از دور مسابقات خارج شد. همین چند لحظه کافی بود تا سایر شناگران از او پیشی بگیرند.

مسابقه ادامه پیدا کرد و شناگران یکی پس از دیگری به خط پایان رسیدند. تماشاگران منتظر اعلام نتایج بودند که با نتیجه ای عجیب روبرو شدند. سیمون مانوئل و پنی اولکشیاک با ثبت زمان ۵۲٫۷۰ ثانیه، علاوه بر شکستن رکورد المپیک، به طور مشترک به مدال طلای شنای ۱۰۰ متر آزاد بانوان المپیک ۲۰۱۶ ریو دست یافتند. Sarah Sjöström شناگر سوئدی نیز با ثبت زمان ۵۲٫۹۹ ثانیه، مدال برنز این مسابقه را کسب کرد. کیت کمپل نیز با ثبت زمان ۵۳٫۲۴ مقام ششم را کسب کرد.

بعد از تماشای شنای خودم در مسابقات مقدماتی و نیمه نهایی، هدفم کسب مدال بود. اما کسب مدال طلا در اولین حضورم در المپیک… نمی دانم، هنوز نمی توانم آن را توصیف کنم، اما واقعاً هیجان زده هستم.
سیمون مانوئل

کسب یک مدال طلا توسط دو نفر

من فقط ۱۶ سال دارم. کسب اولین مدال طلای المپیک، آن هم در سن ۱۶ سالگی واقعاً دیوانه کننده است. دیدن شکستن رکورد المپیک و کسب مدال طلای المپیک همراه با سیمون، برای من مفهوم زیادی داشت.
پنی اولکشیاک

این اولین باری نیست که در مسابقات المپیک دو نفر به صورت مشترک صاحب مدال طلا می شوند، در المپیک ۲۰۰ سیدنی، آنتونی اِروین و گری هال جونیور، شناگرهای امریکایی، به صورت مشترک مدال طلای شنای ۵۰ متر آزاد را کسب کرده بودند. ۱۶ سال پیش از آن، در المپیک ۱۹۸۴ لس آنجلس، نانسی هوگس هد و کری استینسیفر، هر دو از امریکا، به صورت مشترک مدال طلای شنای ۱۰۰ متر آزاد بانوان را سب کرده بودند.

به این ترتیب، مسابقات المپیک امسال دستِ کم از لحاظ مدالی با المپیک قبلی متفاوت است، هرچند تعداد کل مدال های توزیع شده کمتر است، اما به نسبت دوره ی قبل، یک مدال طلا بیشتر و یک نقره کمتر دارد.

منیع: SWM

دیدگاهتان را بنویسید