آغاز حرکت مشعل المپیک در دستان یک زن برای اولین بار در تاریخ

You are currently viewing آغاز حرکت مشعل المپیک در دستان یک زن برای اولین بار در تاریخ

شاید باورتان نشود اما تا به امروز فقط مردان آغازگر حرکت مشعل المپیک در جهان بوده‌اند، نکته‌ای که البته به زودی تغییر خواهد کرد. کمیته جهانی المپیک رسماً اعلام کرده است که حرکت مشعل المپیک توکیو ۲۰۲۰ در دستان آنا کوراکاکی، دارنده مدال طلای تیراندازی با تپانچه المپیک ریو ۲۰۱۶ آغاز خواهد شد.

به طور سنتی مشعل هر دوره از المپیک در منطقه المپیای یونان روشن می‌شود و پس از آن ورزشکارانی از کشورهای مختلف، آن را حمل کرده و به کشور و شهر میزبان می‌رسانند. مشعل المپیک ۲۰۲۰ هم قرار است در ۲۱ مارس سال جاری روشن شود و پس از آن به کشور ژاپن و شهر توکیو، میزبان مسابقات برده شود. تا به امروز نخستین ورزشکاری که مشعل را دست می‌گرفته و حرکت آن را آغاز می‌کرده همواره مرد بوده‌اند و برای اولین بار در تاریخ المپیک، قرار است یک زن، آغازگر این مراسم باشد. اتفاقی که اسپیروس کاپرالوس، رییس کمیته المپیک یونان و عضو کمیته جهانی المپیک آن را «تاریخی» نامیده است.

حمل مشعل در دستان یک زن برای اولین بار در تاریخ، لحظه‌ای تاریخی است. به نظر من آنا کوراکاکی باید افتخار کند که برای این کار انتخاب شده است.
اسپیروس کاپرالوس، رییس کمیته المپیک یونان و عضو کمیته جهانی المپیک

بیشتر بخوانید:  پایان المپیک 2016 ریو برای ایران با کسب 8 مدال رنگارنگ و مقام بیست و پنجم

حمل مشعل المپیک و لحظه‌ای فراموش نشدنی

آنا کوراکاکی از سال ۲۰۱۰ یکی از اعضای کاروان یونان در المپیک بوده است و در المپیک ۲۰۱۶ ریو موفق به کسب یک مدال طلا و یک مدال برنز در رشته‌ی تیراندازی با تپانچه شده است.

این [حمل مشعل] افتخار بزرگی برای من است. به نظرم این کار خیلی تأثیرگذار است و می‌دانم که احساساتم در زمان روش کردن مشعل در المپیا بیشتر نیز خواهد شد. من مشتاق تجربه کردن این لحظه هستم و مطمئنم که این اتفاق تا آخر عمرم در ذهن و قلبم ماندگار خواهد شد.
آنا کوراکاکی، قهرمان المپیک یونانی و اولین زن آغازگر حمل کننده مشعل المپیک

کوراکاکی پس از طی مسیری با مشعل، آن را به میزوکی نوگوچی ژاپنی،‌ دارنده مدال طلای المپیک ۲۰۰۴ در در رشته ماراتن زنان می‌دهد. جالب است بدانید در آخزین مرحله حرکت مشعل در خاک یونان، کاترینا استفانیدیس دارنده مدال طلای زیمناستیک زنان المپیک آن را حمل خواهد کرد.

شایان ذکر است که اولین بار در تاریخ که یک زن مشعل بزرگترین رویداد ورزشی جهان را حمل کرده است در سال ۱۹۶۸ بوده است. در جریان حرکت مشعل به سمت مکزیکو سیتی، میزبان المپیک ۱۹۶۸، انریکوئتا باسیو، قهرمان دوی سرعت مکزیکی، نخستین زن در تاریخ بوده که آن را حمل کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید