Wikiverse تجربه دسترسی کهکشانی به اطلاعات ویکی‌پدیا

You are currently viewing Wikiverse تجربه دسترسی کهکشانی به اطلاعات ویکی‌پدیا

Wikiverse وبسایتی است که تجربه‌ای خاص از مشاهده مقالات دانشنامه‌ی ویکی‌پدیا را در ظاهری مشابه کهکشان‌ها به نمایش می گذارد و از مقاله‌ها ستاره، خوشه، منظومه و کهکشان می‌سازد.

بیش از یک دهه از فعالیت دانشنامه‌ی ویکی‌پدیا می‌گذرد و این دانشنامه با دارا بودن چندین میلیون مقاله به زبان‌های مختلف نظیر بیش از نیم میلیون مقاله فارسی، یکی از پربازدیدترین سایت‌های جهان است. در این سال‌ها به غیر از چند بهبود گرافیکی ساده، نمای بزرگترین دانشنامه‌ی آنلاین جهان تغییر چندانی نداشته و تقریباً یکسان است.

Wikiverse نمایشی کهکشانی از ویکی‌پدیا

Wikiverse اما راهکاری جدید برای مطالعه مقالات است، این پروژه را می‌توان طرحی جدید و خلاقانه از نمایش گرافیکی مقالات ویکی‌پدیا دانست، طرحی که ویکی‌پدیا را به دنیایی جدید می‌برد و با تبدیل مقالات به اجزاء کهکشان‌ها، شبکه‌ی اطلاعاتی ویکی‌پدیا را دگرگون می‌کند. هر مقاله یک ستاره، مقالات مرتبط یک خوشه و مجموعه مقالات یک کهکشان را تشکیل می‌دهند، روشی که دسترسی به مقالات مرتبط با موضوع مرود نظر کاربر را آسان‌تر می‌کند و نمای سایت را جذاب‌تر.

Wikiverse در واقع نسخه‌ای جدید از یک طرح قدیمی در کروم با نام WikiGalaxy است که در سال ۲۰۱۴ راه اندازی شد، هرچند اوون کورنِک دانشمند فرانسوی سازنده WikiGalaxy پروژه‌ی جدید را یک راه جذاب‌تر می‌داند. نسخه‌ی جدید بسیار زیباتر و دقیق‌تر از مدل قبلی طراحی شده است و شبکه‌ی بسیار زیبایی از اتصالات میان ستاره‌ها برقرار است که دسترسی به مقالات مرتبط را بسیار آسان‌تر می‌کند. همچنین نسخه‌ی جدید به نسبت WikiGalaxy حتی در مرورگر کروم نیز سریع‌تر است و زمان کمتری برای دستیابی به مقالات لازم است.

پروژه‌ی Wikiverse در وبسایت رسمی آن به آدرس Wikiverse.io در دسترس است.

منبع: Engadget

دیدگاهتان را بنویسید