فیلم کوتاه بزرگترین‌ها؛ روایت اپل از فناوری‌های دسترس‌پذیر

You are currently viewing فیلم کوتاه بزرگترین‌ها؛ روایت اپل از فناوری‌های دسترس‌پذیر

دسترس‌پذیری یا Accessibility و یا در مفهومی جزئی‌تر فناوری‌های دسترس‌پذیر (Accessible Tech)، به توانایی دسترسی یکسان به منابع و امکانات، از جمله فناوری‌های ارتباطی نوین مثل تلفن هوشمند، رایانه، تبلت و … برای همه‌ی کاربران، حتی کاربران دارای معلولیت انسانی، گفته می‌شود. بر این اساس، یکی از قواعد کلی در توسعه‌ی فناوری‌ها، که حتی در برخی از کشورهای جهان نظیر کانادا، اسپانیا، انگلستان و فیلیپین به صورت قانون در آمده، ایجاد امکان دسترسی برای همه‌ی کاربران، فارغ از محدودیت‌ها و معلولیت‌های جسمی و ذهنی است. به همین دلیل فناوری‌های دسترس‌پذیر یکی از زمینه‌های مورد توجه اکثر شرکت‌های بزرگ فناوری جهان از جمله اپل، مایکروسافت و گوگل بوده و هست. موضوعی که شرکت اپل در جدیدترین فیلم کوتاه منتشر شده در کانال یوتیوب رسمی این شرکت، با نام «بزرگترین‌ها» به آن پرداخته است.

بیشتر بخوانید:  فیلم کوتاه تنها اثری تحسین شده از بروک ترانسکی

فیلم کوتاه بزرگترین‌ها و دسترس‌پذیری فناوری‌ها

در اینکه فیلم کوتاه بزرگترین‌ها، یک فیلم تبلیغاتی و برای جلب نظر کاربران به فناوری‌های جدید گوشی، تبلت و ساعت‌های هوشمند این شرکت است شکی نیست، اما تماشای این فیلم و توجه به مفهوم اصلی پشتِ آن می‌تواند جالب توجه و تأمل برانگیز باشد. حداقل برای من که اینطور بود…

دسترس‌پذیری یک حق انسانی و یکی از حقوق بشر است. شاید بیان نقش فناوری‌های دسترس‌پذیر در زندگی کاربرانِ نیازمند به این فناوری‌ها بسیار سخت باشد، اما اپل در فیلم کوتاه بزرگترین‌ها، به‌خوبی گوشه‌ای از این نیازها و راهکارهای فناورانه برای رفع آن‌ها را به نمایش گذاشته است.
چیس دی‌بندتو، خبرنگار اجتماعی و ستون‌نویس وبسایت مشیبیل

نکته‌ی جالب توجه دیگر در ساخت فیلم این است که تمامی بازیگران و عوامل سازنده‌ی این فیلم دارای نوعی معلولیت بوده‌اند و اپل با کمک گرفتن از همین افراد، فیلم کوتاه بزرگترین‌ها را ساخته است. فیلمی که در آن انواع فناوری‌های توسعه داده شده توسط اپل، که البته کم و بیش در محصولات سایر شرکت‌های فناور نیز موجود هستند، و نقش آن‌ها در زندگی افراد دارای معلولیت به خوبی نمایش داده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید