۲۰ سال رشد مداوم فیسبوک با عبور از مرز ۲ میلیارد کاربر فعال در روز

You are currently viewing ۲۰ سال رشد مداوم فیسبوک با عبور از مرز ۲ میلیارد کاربر فعال در روز

با اینکه از آخرین باری که خبری درباره‌ی فیسبوک در ای‌پی‌بلاگ نوشتم، بیشتر از ۵ سال می‌گذرد، اما این ننوشتن به معنی عدم خبرسازی فیسبوک نبوده و این شبکه اجتماعی در این مدت رشد مداومی داشته و دارد. جدیدترین گزارش منتشر شده توسط متا، شرکت مادر فیسبوک، نشان می‌دهد که برای اولین بار در عمر حدوداً بیست ساله‌ی این شبکه اجتماعی، تعداد کاربران فعال در روز فیسبوک از مرز ۲ میلیارد نفر گذشته است.

این گزارش مؤید این موضوع است که در عصر توسعه‌ی شبکه‌های اجتماعی بصری مثل اینستاگرام و تیک‌تاک و نیز افزایش کاربران پیام‌رسان‌ها نظیر واتساپ و تلگرام، هنوز هم محبوبترین شبکه اجتماعی جهان، به رغم تمامی مشکلات، حواشی، کاهش بودجه و حتی تعدیل نیروهای انجام شده، در حال رشد است.

فیسبوک و عبور از مرز 2 میلیارد کاربر فعال در روز
رشد مداوم فیسبوک در دو سال اخیر و عبور از مرز ۲ میلیارد کاربر فعال در روز

فیسبوک و آمار ۲ میلیارد کاربر در روز

با این اوصاف، فیسبوک هنوز هم مهم‌ترین مسیر درآمدزایی شرکت متا باقی خواهد ماند و تغییرات اعمال شده توسط مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا، در این شبکه اجتماعی، که منجر به حذف بیش از یازده هزار موقعیت شغلی در مجموعه‌ی فیسبوک شده بود نیز اثری بر رشد آن نداشته است. این آمار شاید در راستای اهداف مارک زاکربرگ برای سال ۲۰۲۳ میلادی باشد، سالی که او برای شرکت متا، «سال بهره‌وری» نامیده است.

بیشتر بخوانید:  رشد مداوم کاربران فیسبوک؛ 2 میلیارد کاربر فعال در ماه

زاکربرگ در گفتگو با یک کارشناس رسانه تأکید کرده: «ما قصد داریم فعالانه‌تر پروژه‌هایی که بهره‌وری مناسبی ندارد و یا اهمیت کمتری دارند را متوقف کنیم.» با این حال او توضیح می‌دهد که توسعه‌ی فناوری‌های مرتبط با هوش مصنوعی مولد (Generative AI) همچنان یکی از اولویت‌های مهم شرکت تحت مدیریت او خواهد بود: «هوش مصنوعی مولد یکی از حوزه‌های هیجان‌انگیز در فناوری است که کاربردهای بسیار زیادی دارد. از هدف‌های من در متا، تبدیل کردن این شرکت به یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه‌ی هوش مصنوعی مولد است.»

اشاره به این نکته هم خالی از لطف نیست که فیسبوک اولین محصول شرکت متا نیست که از مرز ۲ میلیارد کاربرد فعال در روز می‌گذرد. پیش از این واتساپ، پیام‌رسان محبوب تحت مالکیت متا، از مرز دو میلیارد کاربر فعال در روز گذشته است. البته با توجه به ماهیت متفاوت کارکرد این دو محصول، اهمیت هر یک از آن‌ها در درآمدزایی برای متا متفاوت خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید