همکاری شبکه NHK با سونی و پاناسونیک برای پخش ۸K المپیک ۲۰۲۰ توکیو

You are currently viewing همکاری شبکه NHK با سونی و پاناسونیک برای پخش ۸K المپیک ۲۰۲۰ توکیو

چند هفته‌ای از اعلام برنامه ریزی شبکه‌ی NHK ژاپن برای پخش مسابقات المپیک ۲۰۲۰ توکیو با کیفیت ۸K می‌گذرد. برنامه‌ای بلند پروازانه که راه سختی را برای عملی شدن در پیش دارد. چهار سال از معرفی فناوری ۸K که Hi-Vision هم نامیده می‌شود، گذشته اما تنها یک تلویزیون با این کیفیت در بازار وجود دارد. اما جای ناامیدی وجود ندارد و NHK برای دستیابی به هدفش روی کمک‌های دو شرکت مطرح هم‌وطنش، سونی و پاناسونیک حساب کرده است.

سونی و پاناسونیک

توسعه‌ی ۸K هدف مشترک NHK، سونی و پاناسونیک

پخش تصاویر با کیفیت ۸K نیاز به ۴ برابر پهنای باند ۴K دارد، بنابراین آن‌ها باید نوع جدیدی از فناوری‌های فشرده‌سازی و پخش تصاویر را بسازند. از طرفی هر دو شرکت سونی و پاناسونیک دارای بخش حرفه‌ای ویدیو هستند، که می‌توانند به شبکه‌ی NHK برای توسعه‌ی دوربین‌های دیجیتال و تجهیزات پخش کمک کنند. تولید وسیع‌‌تر تلویزیون‌های ۸K با قیمتی کمتر نیز بخش دیگری از برنامه‌های سونی و پاناسونیک است.

تلاش این شرکت‌ها برای ارائه تصاویر با حداکثر کیفیت، بیش از همه به سود بینندگان تلویزیونی است، چراکه قادر خواهند بود المپیک را با وضوحی فوق‌العاده بالا ببینند و از آن لذت ببرند. البته این نکته را هم نباید فراموش کرد که در حال حاضر تلویزیون‌های ۴K هم چندان فروش مناسبی را تجربه نمی‌کنند؛ به همین دلیل به نظر می‌رسد سونی و پاناسونیک کار سختی برای فروش تلویزیون‌های ۸K خواهند داشت.

در هفته‌های گذشته شبکه‌ی NHK به صورت آزمایشی بخش‌هایی از المپیک ۲۰۱۶ ریو را با کیفیت ۸K در ژاپن پخش کرد. باتوجه به وجود تنها یک مدل تلویزیون ۸K محصول شرکت شارپ که قیمتش ۱۳۰ هزار دلار است، علاقه‌مندان به دیدن این تصاویر از ایستگاه‌های خیابانی عمومی مخصوص  NHK استفاده کردند. به هر حال سونی و پاناسونیک قصد دارند پیش از آغاز المپیک ۲۰۲۰ بازار تلویزیون‌های ۸K را تصرف کنند و با ایجاد یک کنسرسیوم کاملاً ژاپنی، امیدوارند جایگاهی که شرکت‌هایی نظیر سامسونگ، ال جی و تی ال سی از آن‌ها گرفته‌اند را بازپس بگیرند.

منبع: Nikkei

دیدگاهتان را بنویسید