۶۵۰ پله تا آسمان؛ چشم‌اندازی حیرت‌انگیز بر بام صخره بزرگ گواتاپی کلمبیا

You are currently viewing ۶۵۰ پله تا آسمان؛ چشم‌اندازی حیرت‌انگیز بر بام صخره بزرگ گواتاپی کلمبیا

کره‌ی زمین پر است از عجایب و مناظری که گاه بدون دخالت بشر و گاه با دخالت بشر خلق شده‌اند. یکی از این مناظر زیبا،‌ صخره بزرگ گواتاپی (El Peñón de Guatapé – The Rock of Guatapé) یا به زبان محلی لا پیِدرا دِل پِنول (La piedra del Peñol) در کشور کلمبیا است. محل قرارگیری این صخره، مناظر اطراف آن و صدالبته چشم‌انداز قابل مشاهده بر فراز این صخره به قدری چشم‌گیر و جذاب است که پیمودن ۶۵۰ پله برای رسیدن به بالای آن اصلاً کار سختی به نظر نمی‌رسد. ارتفاع این صخره‌ی عظیم و زیبا با احتساب برجی که بر بالای آن بنا شده است به حدود ۲۰۰ متر می‌رسد.

اگرچه ساخت و سازهای انجام شده در بالا و اطراف صخره بزرگ گواتاپی می‌تواند القاگر این موضوع باشد که این صخره در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است اما تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که این صخره ۶۵ میلیون سال عمر دارد و نمادی مهم برای مردمان تاهامی (بومیان سابق منطقه) بوده است. البته امکان دسترسی به بالای این صخره در قرن بیستم میلادی فراهم شده و نخستین بار در سال ۱۹۵۴ سه صخره‌نورد بر فراز این صخره گام نهادند.

صخره بزرگ گواتاپی کلمبیا
نمایی از چشم‌انداز قابل مشاهده بر فراز صخره بزرگ گواتاپی، منبع: تریپ‌ادوایزر

صخره بزرگ گواتاپی مأمنی برای یک گیاه نادر

وضعیت تاریخی و جدا افتادن این صخره از سایر صخره‌های منطقه و دسترسی سخت و تقریباً غیرممکن بشر به سطح بالایی آن تا سالیان سال باعث شده بود که طبیعت ناحیه‌ی بالایی این صخره دست نخورده باقی بماند. طبیعتی که خانه‌ای امن برای رشد گونه‌های گیاهی نادر منظقه بوده است، به‌طوری که یک گونه‌ی خاص گیاهی به نام پیتکیرنیا هِتِروفیلا (Pitcairnia heterophylla) برای نخستین بار در میان گیاهان روییده بر فراز صخره بزرگ گواتاپی شناسایی شده است.

بیشتر بخوانید:  خانه‌های مکعبی ؛ خلاقیت در معماری با نگاهی متفاوت به زندگی

این صخره‌ی گرانیتی حیرت‌انگیز در شهر کوچک گواتاپی کشور کلمبیا واقع شده و با شهر مدئین، دومین شهر بزرگ کشور، حدود دو ساعت فاصله دارد. دولت کلمبیا صخره بزرگ گواتاپی را در دهه ۴۰ میلادی به فهرست آثار ملی این کشور اضافه کرده است.

صخره بزرگ گواتاپی کلمبیا
نمایی از صخره بزرگ گواتاپی کلمبیا، عکاس: جکسون گراوز

دیدگاهتان را بنویسید