نوروزنامه؛ بخش سوم: فلسفه آرزوی ۱۲۰ ساله بشوی

You are currently viewing نوروزنامه؛ بخش سوم: فلسفه آرزوی ۱۲۰ ساله بشوی

یکی از دعاهای مرسوم ما ایرانی‌ها، دعا برای ۱۲۰ ساله شدن است، اما چرا ۱۲۰ ساله بشوی؟ مثلاً چرا آرزو نمی‌کنیم ۱۰۰ ساله یا ۲۰۰ ساله بشویم؟ برای پاسخ به این سؤال دو روایت مختلف موجود است، روایت اول به نقل از مجتبی مینوی، ادیب، نویسنده، مصحح، مورخ و مترجم معاصر است که در ادامه آورده شده است:

«دارای بزرگ هخامنشی پسر گشتاسپ شاه حامی زرتشت در اواخر سلطنت خود (در حدود سال ۴۹۰ قبل از میلاد) ترتیب سال اوستایی را در مملکت ایران رسمی ساخت و آن به این طور بود که سال را درست ۳۶۵ روز و هر ماه را ۳۰ روز بگیرند و پنج روز زائد را در آخر سال [اضافه کنند]… چون سال حقیقی ۳۶۵ روز و ۵ ساعت و ۴۸ دقیقه و ۴۵ ثانیه و نیم است و اگر از این چند ساعت اضافی صرف‌نظر شود اول سال از اول سال شمسی حقیقی عقب خواهد ماند، یک قسم کبیسه اختراع کرده بودند که در سر هر صدوبیست سال یک ماه بر سال اضافه می‌گردد و آن سال را سیزده ماه می‌گرفتند. به طوری که در سر صدوبیست سال اول، دو فروردین ماه در یک سال بوده… سال سیزده‌ماهه را وَهیزَک [«وَهیجَک»، «بِهیزَک» یا «بِهتَرَک»] یعنی مبارک می‌نامیدند و جشن می‌گرفت».

ریشه‌ی آرزوی ۱۲۰ ساله بشوی

نکته‌ی جالب درباره‌ی این دعا یا آرزو این است که ۱۲۰ ساله بشوی فقط در فرهنگ ایرانی‌ کاربرد ندارد بلکه آرزویی رایج در میان یهودیان نیز هست. به همین دلیل روایت دوم درباره‌ی این آرزو که توسط برخی یهودیان ارائه شده، ریشه‌ی این آرزو را به کتاب‌های مقدس یهودیان، پیوند می‌دهد. به عنوان مثال در در کتاب سفر تثنیه (از کتب مقدس یهودی) باب ۳۴ بند ۷ آمده است که حضرت موسی در زمان وفات ۱۲۰ ساله بود اما «نه چشمش تار بود و نه قوتش کم شده بود». از این رو یهودیان برای هم آرزو می‌کنند مانند حضرت موسی ۱۲۰ ساله شوند که نه چشمشان ضعیف شود و نه قوای جسمیشان رو به زوال باشد.

جالب است بدانید که این آرزو در زبان انگلیسی هم گاهاً مورد استفاده قرار می‌گیرد و به صورت «May you live until 120» بیان می‌شود.

بیشتر بخوانید:  نوروزنامه؛ بخش دوم: فال حافظ امسال

«فلسفه آرزوی ۱۲۰ ساله بشوی» سومین بخش از مجموعه نوشتارهای مهمان «نوروزنامه» است. نوروزنامه مجموعه‌ای از نوشتارهای کوتاه به قلم دوستان حقیقی و مجازی من است که به درخواست بنده و با لطف آن‌ها به رشته‌ی تحریر درآمده است.

نوشته‌ی فوق به قلم دوست خوبم «ر. ک» است.

 

این پست دارای 8 نظر است

  1. محمد رها

    جالب بود. تحریک شدم برای مورد نوروزنامه مطالبی رو از کتاب راهنمای تخت جمشید تالیف مرحوم دکتر علیرضا شاهپور شهبازی تنظیم و ارائه کنم.

    1. آرش

      خوشحالم که به این بخش علاقه داشتین و بدون شک انتشار نوشته‌ای از شما باعث افتخار بنده است.

  2. الیشاع

    جالب و آموزنده بود، نمی‌دونستم در فرهنگ ایران باستان در هر ۱۲۰ سال، یک سال رو ۱۳ ماهه می‌گرفتن و اون ماه براشون ارزشمند بوده. 🌱

    1. آرش

      این نوشته برای خودمم جالب بود و منم از این موضوع خبر نداشتم. گاه شماری ایرانی از گذشته‌های دور هم یکی از دقیق‌ترین تقویم‌های جهان بوده و تقویم جلالی هم که عملاً دقیقترین تقویم جهان به حساب میاد.

  3. محمد رها

    درود مجدد
    مطلبی که قولش رو داده بودم تحت عنوان “رازهایی از تخت جمشید” از طریق لینک ارتباط با من براتون ارسال کردم. البته سعی کردم متن رو جوری بنویسم که اگر هنردوستی علاقه داشت فیلم کوتاهی از تخت جمشید تهیه کنه و متن رو با دکلمه آدم خوشصدا به همراه کلیپ میکس کنه.
    ارادتمند م.ر

    1. آرش

      مجددا ممنونم از لطف شما.
      متن ارسالی در اسرع وقت منتشر خواهد شد.
      سپاس فراوان از لطف شما.

  4. محمد رها

    متشکرم از لطف شما
    امیدوارم مورد استقبال خوانندگان قرار بگیره⚘

    1. آرش

      سپاس از لطف شما
      بدون شک مورد توجه خوانندگان قرار می‌گیره.

دیدگاهتان را بنویسید