مشاهده مولکول‌های آلی پیچیده در فاصله ۱۲ میلیارد سال نوری

You are currently viewing مشاهده مولکول‌های آلی پیچیده در فاصله ۱۲ میلیارد سال نوری

ستاره‌شناسان با استفاده از تلسکوپ جیمز وب، شواهدی از وجود مولکول‌های آلی پیچیده شبیه به دود یا مه را در کهکشانی دوردست به دست آورده‌اند. این کهکشان، که بیش از ۱۲ میلیارد سال نوری از ما فاصله دارد، تقریباً به طور کامل با یک کهکشان دیگر که تنها ۳ میلیارد سال نوری از کره‌ی زمین فاصله دارد، هم‌ترازی دارد.

بیشتر بخوانید:  سیارات منظومه خورشیدی از نگاه تلسکوپ وب

نمایی از مولکول‌های آلی پیچیده

در این تصویر رنگی که با استفاده از داده‌های ثبت شده توسط تلسکوپ جیمز وب به دست آمده، کهکشان پیش زمینه به رنگ آبی و کهکشان پس زمینه به رنگ قرمز نمایش داده شده است. مولکول‌های آلی نیز به رنگ نارنجی قابل مشاهده هستند.

برای ثبت این تصویر از پدیده‌ای موسوم به حلقه انشتین (تصویر زیر) استفاده شده است.

حلقه انشتین
نمودار تشریح حلقه انشتین

منبع

 

+ «مشاهده مولکول‌های آلی پیچیده در فاصله ۱۲ میلیارد سال نوری» یک نوشتار ۱۰۰ کلمه‌ای است…

نوشتار ۱۰۰ کلمه‌ای، ایده‌ای جدید است که برای گذر کردن از این روزهای پرمشغله در نظر گرفتم. این ایده در واقع نسخه‌ی بومی سازی شده‌ی داستان ۱۰۰ کلمه‌ای به حساب می‌آید. داستان ۱۰۰ کلمه‌ای، یکی از سبک‌های مینیمالیستی داستان‌نوسی است که طرفداران خاص خودش را دارد. برای مطالعه تمامی نوشتارهای ۱۰۰ کلمه‌ای نیز می‌توانید اینجا را ببینید.

این پست دارای 4 نظر است

  1. لیمو

    با اینکه خیلی به نجوم و علوم مربوط بهش علاقه دارم اما ذهنم هیچوقت تنبلی رو کنار نمیذاره که دقیق بهشون فکر کنه. یه جورایی نمیتونم درک کنم مثلا فاصله چند سال نوری رو

    1. آرش

      نجوم و علوم فضایی واقعا یه دنیای بی انتها از علم هستن که شاید همه‌ی وقت آدم هم برای دنبال کردنش کم باشه.

  2. الیشاع

    ۱۲ میلیارد سال نوری! حتی تصورش هم در ذهن نمی‌گنجه. خیلی جالب بود 🌱

    1. آرش

      ستاره شناسا معتقدن که این تصاویر در واقع نمایی از اتفاقات اغاز هستی و تصویری از ابتدای خلقت کهکشان‌ها هستن. برای همین هم هست که توجه زیادی به یافته‌های تلسکوپ وب میشه.

دیدگاهتان را بنویسید