افسانه‌ی مالی پیچر؛ زنی که با شجاعتش در تاریخ امریکا ماندگار شد

You are currently viewing افسانه‌ی مالی پیچر؛ زنی که با شجاعتش در تاریخ امریکا ماندگار شد

در تاریخ کشورهای مختلف، کم نیستند زنان و مردانی که با شجاعت، درایت و ذکاوت خود، نامشان را در تاریخ کشورشان تا ابد جاودان کرده‌اند، از کاوه آهنگر که صنعتگری ساده بود که به جنگ پادشاه ظالم زمانه رفت، تا بانو گودایوا و ژاندارک که در تاریخ انگلیس و فرانسه ماندگار شده‌اند. شهرت چنین شخصیت‌هایی که زندگی‌نامه و روایت‌ها از کردارشان چیزی میان واقعیت و افسانه است در تاریخ ملت‌هایی نظیر ایران که سابقه‌ی تمدنی بالایی دارند، چندان دور از ذهن نیست و صدالبته که قابل انتظار و بدیهی است. با این حال کشورهای نوپایی نظیر ایالات متحده امریکا هم چندان از این داستان‌های واقعی-افسانه‌ای دور نیستند و فرهنگ عامه‌ی آن‌ها نیز تهی از چنین مضامینی نیست. یکی از این روایت‌ها در تاریخ امریکا، افسانه‌ی مالی پیچر است.

مالی پیچر (Molly Pitcher) لقب زنی افسانه‌ای در تاریخ جنگ‌های استقلال امریکا از استعمار بریتانیا است که نامش به شجاعت گره خورده است. مالی، یک زن ساده در دوران جنگ بوده است که به مانند هزاران زن دیگر، مسئولیت رساندن آب به سربازان خط مقدم را داشته است. او که در جریان یکی از جنگ‌های استقلال امریکا، مشغول به انجام وظیفه بوده ، پس از رسیدن به خط مقدم نبرد، با توپی روبرو می‌شود که سرباز توپچی آن کشته شده؛ او به سرعت ظرف آب را به زمین انداخته و توپ جنگی را آماده‌ی نبرد می‌کند و رو در روی نیروهای بریتانیایی به جنگ می‌پردازد و با شجاعتش نام خود را در تاریخ امریکا ماندگار می‌کند.

بیشتر بخوانید:  داستان نخستین زنی که پاپ شد؛ پاپ ژوان از افسانه تا واقعیت

مالی پیچر کیست؟

Pitcher در زبان انگلیسی به معنی پارچ یا کوزه است و مالی پیچر را می‌توان به مالیِ کوزه‌دار در فارسی برگردان کرد. لقبی که از مسئولیت این زن دلیر در نبرد نشأت می‌گیرد. درباره‌ی هویت حقیقی این زنِ شجاع گمانه‌های مختلفی وجود دارد و برخی از مورخان نام واقعی او را مری لودویگ هایز می‌دانند که در جریان نبرد مونموث (سال ۱۷۷۸) در ارتش امریکا خدمت می‌کرده، برخی دیگر نیز مارگارت کوربین را مالی پیچر واقعی می‌دانند. مارگارت کوربین نیز در جریان دفاع از واشنگتن فورت (سال ۱۷۷۶) در خدمت ارتش امریکا بوده است. اگرچه نام‌ها و افرادی که توسط مورخان به عنوان مالی پیچر حقیقی معرفی شده‌اند بیش از این‌هاست اما داستان زندگی مالی پیچر، ورای یک نام است و در واقع افسانه‌ی او روایتی از شجاعت زنانی نیست که در تاریخ امریکا به میدان جنگ رفته‌ و در راه آزادی سرزمینشان جنگیده‌اند.

گزارش‌های تاریخی موجود نام‌های زیادی را به عنوان مالی پیچر در خود دارند. اما مدارک تاریخی موجود بسیار کم تعداد هستند و این سؤال پیش می‌آید که مالی پیچر حقیقی کیست؟ جواب بسیار ساده است، همه‌ی آن‌ها و هیچیک از آن‌ها!همانطور که لیندا گرانت دپاو [مورخ معاصر امریکایی] نز پیشنهاد داده است، این نام شخصیتی افسانه‌ای را ساخته است که روایتی شجاعانه از نبرد زنان در جریان جنگ را بیان می‌کند.
امیلی جِی. تیپ، تاریخ‌شناس معاصر

فارغ از تمامی این گمانه‌زنی‌ها، مالی پیچر نامی افسانه‌ای در تاریخ امریکا است که مورد تحسین مردم و دولت‌ این کشور است. دولت مرکزی امریکا در سال ۱۹۲۸ تمبر یادبودی به نام این زن افسانه‌ای منتشر کرده است. پایگاه نظامی بِرَگ فورت ارتش امریکا نیز هر سال مراسم یادبودی را در روز موسوم به «روز مالی پیچر» برای ادای احترام به این شخصیت تاریخی برگزار می‌کند. البته مراسم‌ها و یادبودها به این موارد محدود نمی‌شود و رد و نام این زن شجاع و دلیر در تاریخ امریکا بیشتر از این‌ها است.

ورای واقعی یا غیرواقعی بودن شخصیت مالی پیچر، نام او برای همیشه در تاریخ امریکا و جهان ماندگار شده است، همانگونه که کاوه و ژاندارک در تاریخ مانده‌اند و خواهند ماند…

دیدگاهتان را بنویسید