جا مانده از قطار فناوری…

You are currently viewing جا مانده از قطار فناوری…

چند وقتی هست که احساس می‌کنم از قطار فناوری جا موندم! برای منی که همیشه سعی می‌کنم در مورد فناوری‌های جدید به‌روز باشم، جا موندن از پیشرفت سریع فناوری‌های امروز کمی ناراحت‌کننده‌س. خصوصاً توی این چند وقت اخیر که هوش مصنوعی خیلی خیلی پیشرفت کرده و عصر جدیدی از فناوری رو شروع کرده.

درست مثل زمانی که کامپیوتر همه‌گیر شد، یا اینترنت توی دنیا توسعه پیدا کرد و یا گوشی‌های هوشمند به ابزار عادی زندگی تبدیل شدن، ما اول راه وارد شدن هوش مصنوعی به زندگی عادی هستیم و خیلی دور نیست روزی که هوش مصنوعی هم بخش عادی و جدایی‌ناپذیر زندگی ما بشه.

سرعت رشد هوش مصنوعی در مقابل بقیه‌ی فناوری‌ها به قدری زیاده که فقط توی چند سال، علاوه بر امکان گپ زدن با هوش مصنوعی، قابلیت‌هایی مثل تولید عکس، موسیقی و به تازگی فیلم هم رونمایی شده و در دسترس عموم قرار گرفته. یعنی جدای از همه‌ی کمک‌هایی که هوش مصنوعی می‌تونه به علم و صنعت داشته باشه، میشه ازش توی زندگی عادی هم استفاده کرد.

مثلا امروز که برای نگارش همین نوشته با کوپایلوت (هوش مصنوعی مایکروسافت) حرف می‌زدم، بعد از کلی حرف زدن در مورد جا موندن من از قطار فناروی، کوپایلوت جواب جالبی بهم داد:

در مسیر پیشرفت، گاهی کندترین قطارها به ژرف‌ترین مقصدها می‌رسند…

قطار فناوری و نبرد غول‌ها

مثل همیشه حرکت سریع قطار فناوری و به طور خاص عرصه‌ی هوش مصنوعی به یکی دیگه از زمین‌های نبرد غول‌های فناروی تبدیل شده و شرکت‌های بزرگی مثل مایکروسافت، گوگل و اپل هم وارد این میدان شدن. شاید جالب باشه بدونین که مایکروسافت به لطف سرمایه‌گذاری موفق در زمینه‌ی هوش مصنوعی تونست سود بسیار خوبی به دست بیاره و بعد از چندین سال جای اپل به عنوان ارزشمندترین شرکت بازار بورس امریکا رو به خودش اختصاص بده.

بیشتر بخوانید:  20 سال رشد مداوم فیسبوک با عبور از مرز 2 میلیارد کاربر فعال در روز

اینم بگم که تصویر استفاده شده برای این نوشته هم با استفاده از هوش مصنوعی دال-ئی ۳ (DALL·E 3) تولیده شده و ویدئویی هم که در ادامه می‌بینین، یکی از اولین کلیپ‌های تولید شده با استفاده از هوش مصنوعی سورا (Sora) است. هر دوی این هوش‌های مصنوعی هم توسط شرکت اوپن‌ای‌آی (OpenAI) توسعه داده شدن.

ویدئویی که در ادامه می‌بینین به طور کامل توسط هوش مصنوعی ساخته شده و در حال به تصویر کشیدن حمله‌ی یک کشتی دزدان دریایی به یه کشتی دیگه، اونم توی یه فنجان قهوه‌اس…

این پست دارای 6 نظر است

  1. الیشاع

    هوش مصنوعی واقعا آدم رو شگفت‌زده میکنه! هم تصویر و هم کلیپ کوتاه فوق‌العاده بودن. برای در مسیر ماندن، لازمه تو هر سمت شغلی که هستیم، با هوش مصنوعی همراه بشیم. چون حال و آینده دنیا رو داره متحول میکنه و همونطور که وقتی اینترنت اومد، تحولی بزرگ در عصر اطلاعات اتفاق افتاد، آینده هم به نوعی از آنِ هوش مصنوعیه.

    1. آرش

      دقیقا همینطوره و همه باید سعی کنیم که از این قطار جا نمونیم و بتونیم از ابزارهایی که هوش مصنوعی در اختیارمون قرار میده بیشترین استفاده رو ببریم.

  2. فافا

    دقیقا منم از هوش مصنوعی جا موندم و باید شروع کنم برای شغلم ازش استفاده کنم.
    جواب کوپایلوت خیلی جالب بود. واقعا سرعت مهم نیست، فقط باید در مسیر قرار بگیریم.

    1. آرش

      به نظرم هنوز برای به‌روز کردن خودمون و رسیدن به هوش مصنوعی وقت هست و میشه کم کم وارد این مسیر شد…

  3. لیمو

    تازه این جمله “بگیر گوشیم رو درست کن” یا “من که از این چیزها سر در نمیارم” داشت تموم میشد که خودمون جزو اون دسته شدیم. غم انگیزه واسم :((

    1. آرش

      چند وقت دیگه خودمون باید به نسل بعدی بگیم «بیا ببین این هوش مصنوعی چی میگه!»
      به قول شاعر این قافله عمر عجب می‌گذرد…

دیدگاهتان را بنویسید