نسل جدیدی از ارتباطات با فناوری holoportation مایکروسافت

You are currently viewing نسل جدیدی از ارتباطات با فناوری holoportation مایکروسافت

با اینکه جابه جایی لحظه ای به مکان های مختلف هنوز هم یکی از آرزوهای دانشمندان است و موضوع بسیاری از فیلم های علمی-تخیلی، مایکروسافت با رونمایی از فناوری جدیدی با نام holoportation ، این آرزو را برای شما محقق می کند. holoportation تصویر سه بعدی (هولوگرام) لحظه ای از یک نفر که کیلومترها از مکان حضورش دور است را به صورت کاملا تعاملی نزد شما می آورد.
holoportation پروژه ای جدید از تیم تحقیقاتی فناوری های تعاملی سه بعدی مایکروسافت است که با استفاده از هولولنز (HoloLens) هدست واقعیت مجازی شرکت، جابجایی در مکان را در هرلحظه را میسر می کند.
مایکروسافت هنوز جزئیات دقیق این پروژه را منتشر نکرده است و مشخص نیست از چه نوع تجهیزات دوربینی برای تصویر برداری سه بعدی استفاده می کند اما به هر شکل تصویر سه بعدی به صورت لحظه ای ارسال شده و کاربر هولولنز می توان شخص مورد نظر را به صورت کاملا فعال و تعاملی در اتاقش مشاهده کند و با او صحبت کند.
البته با توجه به توانایی های فعلی فناوری هولولنز نباید انتظار شبیه سازی حالاتی شبیه لبخند و لمس فیزیکی را داشت اما این فناوری امکان قرار دادن سایر افراد ایستاده در محیطی نظیر اتاق و یا نشسته پشت میز را شبیه سازی کند.
تیم تحقیقاتی پروژه holoportation به رهبری شهرام ایزدی ، دانشمند ایرانی بخش تحقیقات مایکروسافت، با انتشار ویدئویی در یوتیوب ، توانایی های این ابزار قدرتمند را به نمایش گذاشتند که در ادامه می توانید این ویدئو را مشاهده کنید.

پیش از این، اوایل همین ماه، الکس کیپمَن ، رییس پروژه هولولنز، فناوری holoporation را در برنامه TED Talk نشان داده بود و در این برنامه جِف نوریس دانشمند ناسا به کمک فناوری holoportation به او در برنامه پیوسته بود، در همین برنامه نوریس درباره چگونگی استفاده از هولولنز در تحقیقات ناسا توضیح داده بود. برای مشاهده ویدئوی این برنامه می توانید اینجا را ببینید.
با توجه به این که پروژه هولولنز هنوز در مرحله تحقیقاتی است و نیز هنوز هیچ اطلاعی از تجهیزات دوربین مورد استفاده برای پروژه holoportation در دسترس نیست، به نظر نمی رسد طی چند سال آینده به جز همین ویدئوهای تبلیغاتی محصولی قابل استفاده وارد بازار شود.

منابع: PCWorldTechRadar

دیدگاهتان را بنویسید