ساخت پروتز فک با استفاده از پرینتر سه بعدی

You are currently viewing ساخت پروتز فک با استفاده از پرینتر سه بعدی

کسانی که فک پایینی خود را در اثر سرطان و یا حوادث از دست می دهند، انتخاب های زیادی برای جایگزینی آن ندارند، پروتز های مرسوم وزن زیادی دارند و نگهداری آن ها بسیار مشکل است، به همین دلیل بیماران تنها چند ساعت در روز امکان استفاده از آن را دارند و امکان استفاده مداوم وجود ندارد. یک تیم تحقیقاتی در دانشگاه ایندیانای امریکا به سرپرستی دکتر Travis Bellicchi راهکار جدیدی برای ساخت پروتز فک را به کار برده اند، استفاده از پرینتر سه بعدی برای تولید پروتز فک .

تیم تحقیقاتی دکتر Travis Bellicchi با استفاده از اسکنر سه بعدی، پردازش تصویر، تولید طرح سه بعدی، ویرایش و بهبود ظاهری و دستِ آخر تولید پروتز فک با استفاده از پرینتر سه بعدی، روش جدیدی برای ساخت پروتز را به نمایش گذاشته اند.

آقای Shirley Anderson نام بیماری است که پروتز فک ساخته شده با پرینتر سه بعدی را استفاده می کند. پس از مشاهده اولین نشانه های سرطان بر روی زبان او در سال ۱۹۹۸، پزشکان برای مقابله با سرطان، ایمپلنتی رادیواکتیو را در فک او قرار دادند. همین امپلنت موجب از دست رفتن قسمت پایینی فک او شد. تلاش پزشکان برای ترمیم فک و رفع مشکل ظاهری او بی نتیجه بود، هرچند بیماری سرطان آقای اندرسون بهبود سافت اما از تخریب فک پایینی او باعث مشکلات بسیاری برای او شد. در حال حاضر او از یک ماسک پزشکی برای پوشاندن صورتش استفاده می کند و از یک وایت برد برای برقرار ارتباط.

ساخت پروتز فک با پرینتر سه بعدی

تیم تحقیقاتی دکتر Travis Bellicchi اولین پروتز فک تولیدی با پرینتر سه بعدی را بر اساس وضعیت ظاهری صورت آقای اندرسون و متناسب با صورت او طراحی و تولید کردند. همانطور که در تصاویر و ویدئو نیز مشاهده می کنید، حالا او با استفاده از این پروتز دیگر نیازی به استفاده از ماسک پزشکی ندارد و به دلیل وزن پایین این پروتز می تواند از آن به صورت مداوم استفاده کند.

از این روش برای تولید پروتزهای دیگری نیز استفاده شده است، ماه گذشته نیز، فردی که یک گوش خود را در یک حادثه طبیعی از دست داده است، با استفاده از پرینتر سه بعدی پروتز گوش ساخته شده است. روند استفاده از روش ساخت پروتز با استفاده از پرینتر سه بعدی رو به رشد است و این گروه تحقیقاتی در ۶ هفته گدشته ۵ پروتز دیگر را نیز تولید کرده اند. مطمئناً با پیشرفت علم و گسترش پرینترهای سه بعدی در آینده، خبرهای بیشتری از این شیوه درمانی خواهیم شنید.

دیدگاهتان را بنویسید