فرمت DjVu چیست و چه کاربردی دارد؟

You are currently viewing فرمت DjVu چیست و چه کاربردی دارد؟

DjVu  یا به فارسی دژوو، فرمتی متن باز برای ذخیره سازی اسناد تصویری و متنی است. این فرمت در ابتدا برای ذخیره سازی اسناد اسکن شده توسط بخش تحقیق و توسعه‌ی شرکت ارتباطات راه دور امریکا (AT&T) ایجاد شده است. با گذر زمان اما کاربرد این فرمت توسعه یافت و از ذخیره سازی اسناد اسکن شده به ذخیره‌ی انواع سندهای دارای متن، تصویر و نمودار تبدیل شده است.

شاید در نگاه اول فرمت DjVu نیز مشابه با فرمت مشهور PDF به نظر برسد اما این دو فرمت در یک مورد تفاوت اساسی دارند، نحوه‌ی فشرده سازی اسناد. اسناد تهیه شده با فرمت DjVu از فناوری خاصی برای ذخیره سازی استفاده می‌کنند، به این ترتیب که با تبدیل تصاویر به لایه و اندازه‌های مختلف، هر یک را جداگانه فشرده و سپس با هم ادغام می‌کند، این فناوری در کنار جلوگیری از افت کیفیت اسناد، حجم آن را چندین برابر بیشتر از پی‌دی‌اف کاهش می‌دهد. به همین دلیل است که گاهی حجم یک سند مشابه در DjVu حدود ۵ تا ۱۰ برابر کمتر از پی‌دی‌اف می‌شود.

بیشتر بخوانید:  معرفی نرم افزار LibreCAD ؛ نقشه کشی حرفه ای با نرم افزار کاملاً رایگان

DjVu رایگان و متن باز

فرمت DjVu برای اولین بار در سال ۱۹۹۸ میلادی معرفی و به طور متن باز توسعه داده شده است. از این رو تمامی نرم افزارها و افزونه‌های اجرای این فایل به صورت رایگان در سایت‌های اینترنتی در دسترس است. در حال حاضر نسخه‌ی ۲۶ این نرم افزار که در سال ۲۰۰۶ میلادی منتشر شده، آخرین نسخه‌ی آن به شمار می‌رود و فعلاً نسخه‌ی جدیدی از آن منتشر نشده است.

فایل‌های ذخیره شده تحت این فرمت با پسوند .djv ذخیره می‌شوند و برای اجرای آن نیاز به نرم افزار خاص ان است. نسخه‌های مختلف نرم افزارهای اجرای فرمت DjVu برای سیستم عامل‌های مختلف منتشر شده است. برای دسترسی راحت‌تر شما لینک دانلود نسخه‌ی ویندوز نرم افزار اجرای فرمت DjVu در ادامه آورده شده است. در صورتی که از سیستم عامل دیگری برای اجرای این فایل‌ها استفاده می‌کنید، نرم افزار آن به صورت رایگان برای دانلود در دنیای وب وجود دارد و از طریق سایت رسمی این فرمت (اینجا) نیز می‌توانید نرم افزار مورد نیاز خود را دانلود کنید.

دانلود دانلود نرم افزار WinDjView (حجم ۲٫۸۵ مگابایت)

رمز عبور رمز فایل: www.apblog.ir

+ اگر به نرم افزارهای رایگان معرفی شده در اِی پی بلاگ علاقه‌مند هستید، می‌توانید برچسب نرم افزار رایگان را دنبال کنید. همچنین اگر نرم افزار رایگانی را می‌شناسید که امکانات خوبی را ارائه می‌دهد و کمتر مورد توجه واقع شده است، می‌توانید از بخش ارتباط با من و یا نظرات همین مطلب، معرفی کنید تا با نام شما در وبسایت منتشر شود.

این پست دارای 4 نظر است

  1. سعید

    دمت گرم واقن مفید بود

  2. ناشناس

    واقعا مفید بود

دیدگاهتان را بنویسید