شناسایی جسد ملکه اِمای نورماندی پس از گذشت هزار سال

You are currently viewing شناسایی جسد ملکه اِمای نورماندی پس از گذشت هزار سال

شاید زمانی که باستان شناسان دانشگاه بریستول، ۶ تابوت بزرگ را در کلیسای جامع وینچستر کشف کردند که در آن‌ها جسد ۲۳ فرد مختلف قرار داده شده بود، فکرش را هم نمی‌کردند که در حال بررسی استخوان‌های یکی از حکمرانان تاریخ ساز اروپا، ملکه اِمای نورماندی باشند.

در این میان اما تابوتی خاص توجه باستان شناسان را به خود جلب کرده بود، تابوتی که روی آن به زیان لاتین حک شده بود: «مادر و همسر پادشاهان انگلیسی». همین عبارت به خودی خود نشان می‌دهد که جسد یک ملکه‌ي انگلیس در تابوت قرار داده شده است، اما کدام ملکه؟

ظاهر این تابوت‌ها، مشابه تابوت‌های ساخته شده در دوره‌ی آنگلوساکسون‌ها بود. همین موضوع باعث شده که باستان شناسان حدس بزنند که جسد موجود در تابوت، متعلق به ملکه اِمای نورماندی است، اما این حدس چندان دقیق به نظر نمی‌رسید. در سال ۱۶۴۲ و در جریان جنگ‌های داخلی انگلستان، شورشیان به این کلیسا یورش برده و با حمله به این تابوت‌ها، اجساد را از آن‌ها خارج کرده بودند. چندی بعد و پس از پایان یافتن درگیری‌ها، مردم محلی دوباره اسکلت‌ها را به تابوت‌ها بازگردانده بودند، اما کدام اسکلت در کدام تابوت؟

بیشتر بخوانید:  داستان نخستین زنی که پاپ شد؛ پاپ ژوان از افسانه تا واقعیت

پیشرفت فناوری و شناسایی ملکه اِمای نورماندی

در اینجا بود که بررسی‌های جدید رادیوگرافی و استخوان‌شناسی به کمک باستان شناسان دانشگاه بریستول آمد. باستان شناسان این دانشگاه پروژه‌ای را از سال ۲۰۱۲ میلادی آغاز کردند که در آن به بررسی استخوان‌های باقی مانده از آن دوران پرداخته و بیش از ۱۳۰۰ اسکل کامل را بازیابی کردند. در این میان و پس از بررسی‌ها لازم و انجام آزمون‌های دی‌ان‌ای، شک‌ها درباره‌ي اسکلت ملکه از میان برداشته شد و محققان توانستند با اطمینانی بسیار بالا یافتن اسکلت ملکه اِمای نورماندی را تأیید کنند.

از دیدگاه تاریخی، ملکه اِمای نورماندی یکی از چهره‌های تأثیرگذار در تاریخ بریتانیا و حتی فرانسه بوده است. او همسر دو پادشاه انگلستان بود. همسر اول او اتلرد دوم، پادشاه انگلستان بوده است. پس از حمله‌ی دانمارکی‌ها به انگلستان و مرگ اتلرد دوم، اِما به همسری کانوت بزرگ، پادشاه انگلستان، دانمارک و نروژ در آمد. ملکه اِما از دو همسر خود چهار فرزند به نام‌های ادوارد خستو، آلفرد اتلینگ، هارتاکانوت و گونهیلدر داشت که از میان آن‌ها ادوارد خستو و هارتاکانوت به تاج و تخت پادشاهی انگلستان دست یافتند.

بیشتر بخوانید:  فرمانده زن در ارتش وایکینگ ؛ افسانه‌ای که به واقعیت بدل شد

حالا و پس از هزار سال، باقی مانده‌ي جسد ملکه اِمای نورماندی شناسایی و بازیابی شده است، یافته‌ای که کمک بسیاری به باستان شناسان در آشنایی با وضعیت سلامتی و زندگی در آن دوران از تاریخ خواهد کرد.

پژوهش در حال انجام ما، وجوه جدیدی از رژیم غذایی، بیماری‌های رایج در آن دوران و فعالیت‌های فیزیکی مردم آن زمان را برای ما روشن می‌کند.
– هیدی داوسون-هابیس انسان شناس و استخوان شناس دانشگاه بریستول در گفتگو با ایندیپندنت

جان کروک، مشاور تاریخی و باستان شناسی دانشگاه نیز اضافه می‌کند که: «پژوهش علمی فعلی اهمیت به سزایی دارد زیرا جنبه‌هایی جدید از اطلاعات تاریخی ما را تکمیل می‌کند.»

دیدگاهتان را بنویسید