شرکت آمازون وبسایت الکسا را پس از ۲۵ سال فعالیت بازنشسته کرد

You are currently viewing شرکت آمازون وبسایت الکسا را پس از ۲۵ سال فعالیت بازنشسته کرد

الکسا اینترنت که در میان کاربران با نام الکسا شناخته می‌شد، وبسایتی برای رتبه‌بندی و تحلیل میزان ترافیک ورودی سایت‌های اینترنتی بود. الکسا در سال ۱۹۹۶ راه‌اندازی شد و در سال ۱۹۹۹ نیز شرکت آمازون آن را خریداری کرد. حدود دو هفته پیش و پس از گذشت بیش از دو دهه از فعالیت این مرجع آماری-تحلیلی، شرکت آمازون تصمیم به بازنشستگی آن گرفته است. تیم وبسایت Alexa.com با انتشار متنی در وبلاگ زسمی خود، خبر از بازنشستگی این سرویس قدیمی و کاربردی داده است:

بیست و پنج سالِ پیش ما الکسا اینترنت را راه اندازی کردیم. پس از دو دهه کمک به پیدا کردن، دسترسی یافتن و تبدیل مخاطبان، حالا تصمیمی سخت برای بازنشستگی وبسایت Alexa.com در ۱ می ۲۰۲۲ (۱۱ اردی‌بهشت ۱۴۰۱) گرفته‌ایم. از همه‌ی شمایی که ما را منبع اصلی خود برای پژوهش محتوایی، تجزیه و تحلیل رقبا، پژوهش کلمات کلیدی و … می‌دانستید، سپاسگزاریم.
خدمت به شما موجب افتخار ما بوده است.
سپاس فراوان
تیم الکسا

بیشتر بخوانید:  پرشین بلاگ تعطیل شد؟ وقتی هیچ اثری از سرویس وبلاگدهی بر جای نمی‌ماند!

بازنشستگی الکسا اینترنت

سرویس رتبه‌بندی سایت‌ها از منظر میزان ترافیک ورودی، به صورت جهانی، بر مبنای کشور، کلمه کلیدی و سایر شاخص‌های مربوط به وبسایت‌ها، بدون شک مشهورترین ابزار ارائه شده توسط وبسایت Alexa.com بوده است. سرویسی که سال‌های سال یکی از محبوب‌ترین شاخص‌ها برای مقایسه‌ی سایت‌های مختلف را ارائه می‌کرد.

هرچند در سال‌های گذشته همواره بحث‌هایی درباره‌ی امکان دستکاری داده‌ها و بهبود غیرواقعی آمار سایت‌ها در رتبه‌بندی الکسا وجود داشت، اما این ابزار همواره یکی از محبوب‌ترین قابلیت‌های ارائه شده توسط این وبسایت بود و محبوبیت بالایی در میان کاربران داشت. ابزاری که دستِ‌کم تا چند سال جای خالی آن احساس خواهد شد. با این حال وبسایت‌های SimilarWeb، Tranco و ComScore ابزارهایی مشابه را ارائه می‌دهند و می‌توان از امکانات وبسایت‌های مذکور برای پر کردن خلأ بازنشستگی وبسایت Alexa.com استفاده کرد.

ناگفته نماند که بازنشستگی وبسایت Alexa.com پایانِ کار نام الکسا نخواهد بود و دستیار مجازی هوشمند آمازون الکسا، که نامش را حدود ۱۵ سال پس از راه اندازی وبسایت Alexa.com از این وبسایت وام گرفته بود، همچنان به فعالیتش ادامه خواهد داد و این نامِ خاطره‌انگیز برای فعالان اینترنتی، هنوز هم در دنیای مجازی و حقیقی باقی خواهد ماند.

دیدگاهتان را بنویسید