دومینوی تعطیلی به شبکه اجتماعی فیس نما رسید و فیس نما هم تعطیل شد

You are currently viewing دومینوی تعطیلی به شبکه اجتماعی فیس نما رسید و فیس نما هم تعطیل شد

چند وقتی می‌شود که رسانه‌های اجتماعی فارسی‌زبان، از سرویس‌های وبلاگدهی گرفته تا شبکه‌های اجتماعی، یکی پس از دیگری تعطیل می‌شوند. این دومینو که از چند سال پیش آغاز شده است، گاهی با اطلاع قبلی کاربران روی داده و گاهی هم بدون اطلاع مخاطبان و به صورت ناگهانی رخ داده است. کلوب و میهن‌بلاگ از سرویس‌های برخطی بودند که از پیش تعطیلی خدمات خود، اطلاع‌رسانی کردند و به کاربران فرصت خروج داده‌های شخصی را دادند، اما در مقابل پرشین بلاگ به طور ناگهانی از دسترس خارج شد و تا این لحظه هم خبری از بازگشت آن نیست. حالا اما شبکه اجتماعی فیس نما، که روزگاری خود را فیس‌بوک ایرانی می‌دانست هم به این جرگه اضافه شده و (به گفته‌ی کاربران) چند ماهی می‌شود که از دسترس خارج شده است.

شبک اجتماعی فیس نما یکی از شبکه‌های اجتماعی داخلی است که انتهای دهه هشتاد و ابتدای دهه نود آغاز به کار کرد و مدیران آن، فیس نما را یکی از جایگزین‌های داخلی فیس‌بوک معرفی می‌کردند. هرچند این شبکه اجتماعی و یا به طور صحیح‌تر این شبه شبکه اجتماعی هرگز نتوانست به محبوبیت شبکه‌های اجتماعی رایج نظیر فیس‌بوک و اینستاگرام دست یابد و یا حتی موفقیتی نظیر آپارات، به عنوان جایگزین داخلی یوتیوب، در به دست آوردن سهمی قابل توجه از مخاطبان را به دست بیاورد، اما همواره یکی از شبکه‌های اجتماعی محبوب داخلی محسوب می‌شد. هرچند این شبکه اجتماعی در شیوه‌ی بالا رفتن رتبه، نوع مخاطبان و البته نگرانی‌های امنیتی که با هک اطلاعات بیش از ۲ میلیون کاربر فیس نما خبرساز شد، همواره حرف و حدیث‌هایی به دنبال داشته است.

بیشتر بخوانید:  پرشین بلاگ تعطیل شد؟ وقتی هیچ اثری از سرویس وبلاگدهی بر جای نمی‌ماند!

شبکه اجتماعی فیس نما از دسترس خارج شد

حالا اما و پس از گذشت چندین سال از راه‌اندازی شبکه اجتماعی فیس نما، چند ماهی می‌شود که وبسایت این شبکه اجتماعی از دسترس خارج شده است و کاربران هنگام ورود به سایت فیس نما با پیام زیر روبرو می‌شوند:

در حال بروزرسانی
بدلیل بررسی وضعیت سرور ها موقتا سایت از دسترس خارج میشود

پیامی که ظاهراً چند ماهی است بر صفحه‌ی اصلی وبسایت این شبکه اجتماعی نقش بسته است و خبری از اتمام به‌روزرسانی و آغاز به کار مجدد این شبکه اجتماعی نیست.

موضوعی که از این بابت موجب نگرانی است که با باب شدن تعطیلی ناگهانی وبسایت‌ها، حجم بالایی از اطلاعات کاربران و محتوای موجود در آن‌ها برای همیشه از دسترس خارج شود. امری که ادامه‌ی آن بدون شک موجب کاهش عمق محتوای وب فارسی خواهد شد.

این پست دارای 5 نظر است

  1. hossein1369

    سال ۹۰ بود که عضوش شدم و تازه شروع به کار کرده بود یادش بخیر اوایلش خیلی خوب بود دلم واسه همه دوستایی که اونجا باهاشون اشنا شدم تنگ میشه
    باید به حقوق کاربراش احترام میذاشت و قبلش اطلاع رسانی میکرد

    1. آرش

      متأسفانه خیلی از ابزارها و شبکه‌های اجتماعی نشون دادن که اعتقاد چندانی به حقوق کاربرا ندارن و بدون اطلاع‌رسانی تعطیل یا غیرفعال میشن…

  2. اکبر

    با درود
    داداش تنت سلامت
    تلگرام رو عشقه هم کار وبلاگ رو میکنه هم سایت شخصی هم فروشگاه هم کانال هم گروه بخش سیو مسیج هم میتونی بینهایت فایل و متن ذخیره کنی
    من خودم تو ۹۹ درصد این سایت های وبلاگدهی و شبکه اجتماعی داخلی صفحه داشتم اما حیف که نه به مخاطبین و اونهایی که هر چی داشتن از اونها داشتن نه احترام گذاشتن نه ………..

    1. آرش

      سلام
      متاسفانه احترام به حقوق کاربران توی پلتفرم‌های داخلی واقعا مهم نیست و اکثرا برای کاربراشون اهمیتی قایل نیستن.
      بدون شک یکی از دلایل محبوبیت تلگرام هم همین امکانات وسیعی باشه که در اختیار کاربراش قرار میده و روند تکاملش همچنان ادامه داره، درست برعکس پلتفرم های داخلی…

دیدگاهتان را بنویسید