بازطراحی دانشنامه ویکی‌پدیا پس از یک دهه: ظریف، هوشمندانه و ساده

You are currently viewing بازطراحی دانشنامه ویکی‌پدیا پس از یک دهه: ظریف، هوشمندانه و ساده

بیش از یک دهه از آخرین بازطراحی وبسایت ویکی‌پدیا می‌گذرد و حالا این دانشنامه‌ی برخط، دستی به سر و روی وبسایتش کشیده و با بازطراحی رابط کاربری، نسخه‌ای بهینه‌تر و به‌روزتر را منتشر کرده است.

اگرچه در نگاه اول، ظاهر جدید دانشنامه‌ی ویکی‌پدیا تفاوت چندانی با شک و شمایل پیشین آن ندارد، اما این رابط کاربری جدید با حفظ تمامی ویژگی‌های پیشین، چند قابلیت جدید را ارائه می‌کند.

ویژگی‌های جدید بازطراحی ویکی‌پدیا

استفاده از منوی چسبنده، یکی از ویژگی‌های جدید این رابط کاربری است. به این صورت که در بازطراحی جدید ویکی‌پدیا، دیگر نیازی نیست که برای جستجو در محتوا یا برگشتن به صفحه‌ی اصلی دانشنامه، به بالای صفحه بروید، چراکه منوی چسبنده در حین پیمایش (اسکرول) صفحه همراه شما خواهد بود. افزوده شدن امکان جستجوی سریع در میان مقالات نیز دیگر قابلیتی است که ویکی‌پدیا افزوده شده است. همانطور که در تصویر زیر می‌بینید، با شروع به نوشتن عبارت مورد نظر، جستجو در میان مقالات نیز آغاز می‌شود.

جستجوی سریع
افزوده شدن منوی چسبنده و قابلیت جستجوی سریع. منبع: ویکی‌پدیا

یکی از ویژگی‌های مهم و کاربردی ویکی‌پدیا که خودم هم خیلی از آن استفاده می‌کنم، امکان تغییر زبان مقاله درباره‌ی یک موضوع است. قابلیتی که حالا بسیار بهینه‌تر شده و با سرعت بیشتری می‌توان بین نسخه‌های مختلف یک مقاله به زبان‌های مختلف جابه‌جا شد.

تغییر زبان در ویکی‌پدیا
بهبود قابلیت تغییر زبان. منبع: ویکی‌پدیا

چسبنده شدن فهرست محتوا نیز دیگر ویژگی کاربردی افزوده شده به ویکی‌پدیا است. همانطور که در شکل زیر نیز قابل مشاهده است، امکان جابه‌جا شدن میان بخش‌های مختلف صفحات ویکی‌پدیا بسیار آسان‌تر از قبل شده است.

ناوبری در میان نوشته‌ها
چسبنده شدن منوها و بهبود عملکرد پیمایش محتوا. منبع: ویکی‌پدیا
بیشتر بخوانید:  گزارش تصویری جشن ثبت 500هزارمین مقاله فارسی دانشنامه‌ی ویکی‌پدیا

افزایش اندازه‌ی فونت نوشته‌ها، تقویت قابلیت‌های فنی برای ارائه‌ی محتوا، بهبود منوها و کاهش زمان پیمایش صفحه، از دیگر ویژگی‌های افزوده شده در بازطراحی ویکی‌پدیا است. قابلیت‌هایی که بنیاد ویکی‌مدیا معتقد است با شیوه‌ی وبگردی نسل جدید کاربران، که بنا بر آمار ۳۰ کمتر از گذشته جستجو و ۱۵ درصد کمتر صفحات را پیمایش می‌کنند، همخوانی پیدا کرده است.

اگر شما هم مثل من از کاربران قدیمی ویکی‌پدیا هستید و تاکنون بارها و بارها از این وبسایت استفاده کرده‌اید، احتمالاً متوجه هیچ تغییر محسوسی در آن نخواهید بود، چراکه هدف این تغییرات کاربرانی است که تازه با فضای مجازی آشنا شده‌اند.

منبع: بنیاد ویکی‌مدیا

این پست دارای 4 نظر است

  1. محمد رها

    بسیار خوب. من که از طریق اندروید صفحات رو میخونم. احتمالا مواردی که گفتید در ویندوز بهتر نمایش داده شده.

    1. آرش

      بله تغییرات بیشتر برای کاربران دسکتاپ قابل مشاهده‌س.

  2. لیمو

    اگر اشتباه نکنم اکثر این امکانات رو داشت فقط الان توسعه و سرعت پیدا کرده. یه زمانی خیلی میخوندم و البته که هنوزم برای کشف یکسری از حقایق جالبترین سایته 🙂

    1. آرش

      درسته، بیشتر بهینه‌سازی و سریع‌تر شده
      دقیقاً، اطلاعات مفید زیادی توی ویکی‌پدیا هست.

دیدگاهتان را بنویسید