۷ خودور که هرگز نمی‌میرند؛ خودروی پنجم: جگوار ایکس‌جی

You are currently viewing ۷ خودور که هرگز نمی‌میرند؛ خودروی پنجم: جگوار ایکس‌جی

چه از طرفداران پروپاقرص دنیای خودرو باشید و چه علاقه‌ای به دنبال کردن خودروهای روز نداشته باشید، بدون شک نام یک یا چند مدل از خودروهای این فهرست را تا به حال شنیده‌اید. ۷ خودرویی که بخش مهمی از بازار اتومبیل جهان را در اختیار دارند و جزئی جدایی ناپذیر از زندگی بسیاری از افراد در سراسر جهان هستند. تا پیش از این چهار خودرو از این خانواده ۷ عضوی را معرفی کردم، هوندا سیویک، فورد موستانگ، مرسدس بنز اس‌ال و تویوتا کرولا. امروز نوبت به پنچمین عضو این فهرست، جگوار ایکس‌جی (XJ) رسیده است.

جگوار ایکس‌جی (از ۱۹۶۸ تا به امروز)

ظاهر زیبا و سبک منحصر بفرد طراحی ایکس‌جی این خودرو را به نمادی از صنعت خودروسازی بریتانیا تبدیل کرده است. خودرویی خاص و جذاب که تجربه‌ای لذت بخش از رانندگی را به ارمغان می‌آورد. فروش سالانه ۱۲ هزار ایکس‌جی به خودی خود نشان دهنده میزان محبوبیت این خودرو است، خودرویی که سال‌ها است پرچمدار شرکت جگوار به شما می‌رود.

جگوار ایکس‌جی
سیر تکاملی طراحی جگوار ایکس‌جی از سال ۱۹۶۸ تاکنون

جگوار ایکس‌جی آخرین خودرویی است که از بنیان‌گذار افسانه‌ای شرکت جگوار، سر ویلیام لیونز بر جای مانده است. خودرویی که تأثیری عمیق بر فرهنگ عامه کشور انگلستان داشته و سال‌ها به عنوان خودروی خانواده سلطنتی و نخست وزیر انگلستان استفاده شده است. ایکس‌جی گاهی به نماد دولت بریتانیا نیز تبدیل می‌شود و در برخی از فیلم و سریال‌ها، در اختیار داشتن این خودرو، نمایی از بالا بودن رده‌ی فرد در دولت انگلیس است. سریال شرلوک یکی از همین موارد است، جایی که در آن خودروی مایکرافت هلومز، برادرشرلوک هولمز که شخصی بلند پایه در دولت انگلستان است، همین خودروی جگوار است.

بیشتر بخوانید:  ۷ خودور که هرگز نمی‌میرند؛ خودروی چهارم: تویوتا کرولا

با اینکه از آخرین تغییر در طراحی این خودرو بیش از ۱۰ سال می‌گذرد (از سال ۲۰۰۹)، اما آخرین مدل ایکس‌جی هنوز هم پرفروش و محبوب است. البته شرکت جگوار اعلام کرده که در حال طراحی مدلی تمام برقی از این خودرو است. پیش‌بینی می‌شود ایکس‌جی الکتریکی تا سال ۲۰۲۰ رونمایی شده و به بازار عرضه شود.

دیدگاهتان را بنویسید