لو اونتز، مخترع نوار کاست در سن ۹۴ سالگی درگذشت

You are currently viewing لو اونتز، مخترع نوار کاست در سن ۹۴ سالگی درگذشت

لو اوتنز، مخترع نوار کاست و کسی که موسیقی با کیفیت را به بخش جدایی ناپذیری از زندگی مردم جهان تبدیل کرد، در سن ۹۴ سالگی درگذشت. این مخترع هلندی، سال‌ها در شرکت فیلیپس مشغول به فعالیت بود و با سرپرستی گروهی پیشرو در دهه ۶۰ میلادی، نخستین نوار کاست را تولید کرد. اگر شما هم مثل من نمی‌دانستید که مخترع نوار کاست چه کسی بوده، می‌توانید امروز و به یادبود درگذشت او، کمی با این مخترع پیشرو آشنا شوید.

اوتنز در سال ۱۹۲۶ میلادی و در منطقه بلینگ‌ولده هلند به دنیا آمد. سال‌های جوانی او در جنگ جهانی دوم سپری شد. گفته می‌شود اولین اختراع او در این سال‌ها برای خانواده‌اش، ساخت رادیویی با آنتنی خاص بوده که با تمرکز بر سیگنال‌های رادیو اورانژ، رادیویی که توسط مخالفان نازی‌ها از لندن پخش می‌شد، پارازیت‌های ارسالی توسط ارتش آلمان نازی را خنثی کرده است.

بیشتر بخوانید:  مروری بر تاریخ عکاسی؛ بخش دوازدهم: نخستین عکس از فضا

او سپس به نیروی هوایی هلند پیوست، البته به دلیل ضعف در بینایی او هرگز خلبان نشد. سپس به دانشگاه فناوری دلفت رفت و پس از اخذ مدرک مهندسی مکانیک در سال ۱۹۵۲، به شرکت فیلیپس پیوست. دو دهه بعد او به عنوان مدیر فنی بخش صوتی فیلیپس منصوب شد و این آغاز راه او برای اختراع نوار کاست بود.

لو اونتز، مخترع نوار کاست و ایده‌ پردازی پیشرو

به گفته‌ی لو اوتنز، زمانی که او سرپرست بخش توسعه محصولات شرکت فیلیپس در بلژیک بوده است، تیم او نیاز به دستگاهی صوتی داشته که نسبت به ضبط صوت‌های حلقه به حلقه آن زمان، کوچکتر، ارزان‌تر و ساده‌تر باشد. در نتیجه او و تیمش پس از تلاش‌های مداوم، موفق به ساخت نوار کاست شدند. اختراعی که امکان شنیدن، ضبط کردن و انتشار انواع محتوای صوتی و خصوصاً موسیقی را برای میلیون‌ها نفر در سراسر جهان فراهم کرد.

ممکن است به خاطر این ایده [ساخت نوار کاست] و چند ایده‌ی دیگر اعتبار اختراع به من رسیده باشد، اما همه‌ی کار را طراحان گرافیکی، الکتریکی و صنعتی انجام داده‌اند و من کار خاص و قابل توجهی نکرده‌ام.
لو اوتنز، واشنگتن پست

یکی از مهم‌ترین تلاش‌های او، هماهنگی با شرکت ژاپنی سونی، دیگر تولید کننده نوارهای مغناطیسی در جهت یکسان سازی اندازه و طرح نوارهای کاست بود. همین هماهنگی باعث شد نوارهای کاست دارای اندازه‌ای ثابت و استاندارد باشند تا همه‌ی مصرف کنندگان در سراسر جهان بتوانند به آن‌ها دسترسی داشته باشند.

بیشتر بخوانید:  استعفای بیل گیتس از هیئت مدیره مایکروسافت برای تمرکز بر فعالیت‌های بشردوستانه

حدود ۲۰ سال پس از اختراع نوار کاست، اوتنز به شرکت فیلیپس کمک کرد تا فناوری لوح فشرده را توسعه دهد و سی‌دی را هم مثل نوار کاست، به محصولی پرفروش در جهان بدل کند. تلاشی که البته ثمربخش هم بود. او در سال ۱۹۸۶ بازنشسته شد اما همچنان در عرصه فناوری حضور داشت و هرگز از فناوری‌های روز دور نشد.

لو اونتز سرانجام ۶ مارس ۲۰۲۱ در سن ۹۴ سالگی درگذشت.

نوار کاست دیگر بخشی از تاریخ است. من چیزهای جدیدی که ساخته می‌شوند را دوست دارم.
لو اوتنز در مصاحبه با مجله تایم، سال ۲۰۱۳، به نقل از واشنگتن پست

در عصری که همه‌ی خبرها حول محور ایلان ماسک و جف بیزوس است و دیگر حتی نام و نشانی از استیو جابز و بیل گیتش هم نیست، گاهی آشنایی با مخترعان نوآوری که اختراعاتشان موجب تحول در زندگی بشری شده است، قابل توجه است. حتی اگر این مخترعان دیگر در بین ما نباشند.

نوار کاست بدون شک یکی از اختراعات مهم بشر بوده است و صد البته بخش مهمی از خاطرات ما را تشکیل می‌دهد. خاطراتی که برای ما با مداد یا خودکار بیک و چرخاندن‌های مداوم گره خورده است…

نوار کاست و خودکار بیک

دیدگاهتان را بنویسید