مردم جهان چگونه نوروز را جشن می‌گیرند؟ نوروز در افغانستان

You are currently viewing مردم جهان چگونه نوروز را جشن می‌گیرند؟ نوروز در افغانستان

نوروز در افغانستان، بخش چهارم از برگردان مقاله «مردم جهان چگونه نوروز را جشن می‌گیرند؟» نوشته‌ی فریدا زینالووا، در وبسایت نشنال جئوگرافیک:

نوروز در افغانستان و روایاتی از خانه‌ی معنوی نوروز

مراسم سال نو در اکثر نقاط افغنستان همانند سایر کشورهای همسایه برگزار می‌شود. نوروز عمدتاً در نواحی شمالی افغانستان، خصوصاً ولایت بلخ، که برخی آن را خانه‌ی معنوی نوروز می‌دانند، جشن گرفته می‌شود. اگرچه این موضوع مورد مناقشه است، اما گفته می‌شود زرتشت، پیامبر باستانی ایرانیان و بنیان‌گذار آیین زرتشتی، اهل بلخ، یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان، بوده و دعوتش را هم از این شهر آغاز کرده است.

گرامی داشت نوروز در زمان حکومت طالبان در دهه‌ی ۹۰ میلادی ممنوع بود، چراکه طالبان نوروز را از مصادیق بت پرستی می‌دانستند، اما بسیاری از خانواده‌ها نوروز را مخفیانه جشن می‌گرفتند. امروزه اما هزاران افغان همه ساله در نوروز به شهر مزار شریف در ولایت بلخ می‌روند تا در جشنواره گل سرخ شرکت کنند؛ رویداد اصلی نوروز که در ۴۰ روز اول سال برگزار می‌شود و در این روزها دشت‌های سبز با لاله‌های سرخ رنگین می‌شوند.

بُزکَشی، ورزش ملی افغنستان هم در ایام نوروز بسیار پرطرفدار است. این ورزش مشابه چوگان است با این تفاوت که به جای توپ از بزی بی سر استفاده می‌شود. در جشن‌های نوروزی افغان‌ها دیدن خوراکی‌هایی نظیر کلوچه نوروزی (بیسکوییتی از آرد برنج)، چلو سبزی (پلویی با اسفناج و گوشت بره) و هفت میوه، سالادی از هفت میوه‌ی خشک و آجیل که در شربت ریخته شده، دور از انتظار نیست.

بخش‌های پیشین مردم جهان چگونه نوروز را جشن می‌گیرند:

بخش سوم: نوروز در آذربایجان

بخش دوم: نوروز در ایران

بخش اول: مقدمه: مردم جهان چگونه نوروز را جشن می‌گیرند؟

دیدگاهتان را بنویسید