مردم جهان چگونه نوروز را جشن می‌گیرند؟ نوروز در آذربایجان

You are currently viewing مردم جهان چگونه نوروز را جشن می‌گیرند؟ نوروز در آذربایجان

نوروز در آذربایجان، بخش سوم از برگردان مقاله «مردم جهان چگونه نوروز را جشن می‌گیرند؟» نوشته‌ی فریدا زینالووا، در وبسایت نشنال جئوگرافیک:

نوروز در آذربایجان، پیوندی به گذشته آتشین آذری‌ها

نشانه‌هایی از گذشته‌ی زرتشتی آذری‌ها در سراسر کشور جمهوری آذربایجان قابل مشاهده است، از آتشکده و تپه‌های سوزان گرفته تا آسمان‌خراش‌هایی با طرح شعله‌ی آتش. با اینکه حکومت شوروی سابق نوروز را ممنوع کرده بود، اما خانواده‌های آذری نوروز را مخفیانه جشن می‌گرفتند و امروزه، نوروز شادترین روز در جمهوری آذربایجان است. جشن‌های نوروزی خیلی زودتر در این کشور آغاز می‌شود، در چهار چهارشنبه مانده به نوروز، چهار عنصر آب، آتش، خاک و هوا گرامی داشته می‌شوند.

در این دوره، خانواده‌ها دور هم جمع می‌شوند و شیرینی‌های سنتی مثل باقلوا، شکربوره و گوگال (به ترتیب نماد ستارگان، ماه و خورشید) را در کنار غذاهای خوش طعمی نظیر پلو (گوشت و برنج زعفرانی)، دلمه (برنج و سبزیجات پیچیده شده در برگ مو) و کباب تهیه می‌کنند.

بیشتر بخوانید:  مردم جهان چگونه نوروز را جشن می‌گیرند؟ نوروز در ایران

مثل ایران، سفره‌ای با هفت عضو در جمهوری آذربایجان هم چیده می‌شود که همگی در کنار سِمِنی [سبزه] (شاخه‌های سبز گندم که با روبانی فرمز به هم بسته شده‌اند) قرار می‌گیرند. تعطیلات نوروزی در جمهوری آذربایجان را کودکان بیشتر از سایرین دوست دارند، آن‌ها کلاه‌های خود را جلوی در خانه‌ی همسایه‌ها می‌گذارند و بعد از در زدن، در گوشه‌ای مخفی می‌شوند، به این امید که همسایه‌ها در کلاه آن‌ها شیرینی و شکلات بگذارند.

در سراسر جمهوری آذربایجان جشن‌هایی با موسیقی سنتی، رقص و طناب کشی برگزار می‌شود و شخصیت‌های طنز کاسا و کچل [شبیه به سنت حاجی فیروز] که نمایشی از کشمکش بهار و زمستان را بازی می‌کنند، در خیایان‌ها به اجرا می‌پردازند. بزرگترین جشن نوروزی در باکو، پایتخت این کشور برگزار می‌شود. از دیگر رسومات سنتی آذری می‌توان به رنگ کردن تخم مرغ، پریدن از روی آتش، پیش‌بینی زمان ازدواج دختران دم بخت و زیارت اهل قبور اشاره کرد.

کاسا و کچل
نمایی از جشن نوروز در جمهوری آذربایجان و حضور کاسا و کچل

دیدگاهتان را بنویسید