۵ خانه حیرت‌انگیز ساخته‌شده در طبیعت؛ خانه پنجم: خانه‌ای در صخره

You are currently viewing ۵ خانه حیرت‌انگیز ساخته‌شده در طبیعت؛ خانه پنجم: خانه‌ای در صخره

«وقتی تصاویر معابد صخره‌ای محوطه‌ی باستانی مداین صالح در کشور عربستان را دیدم، می‌دانستم که باید از آن‌ها برای خلق یک اثر معماری الهام بگیرم.» این‌ها گفته‌های امی کاندالگاونکار، خالق یکی از بزرگترین طرح‌های مفهومی ساخت خانه در صحرا است. پروژه‌ای که او با الهام از معابد مداین صالح طراحی کرده است، خانه‌ای در صخره نام دارد که قرار است در صحراهای عربستان ساخته شود.

امی کاندالگاونکار با در نظر گرفتن پیچیدگی‌های بصری صخره‌های مداین صالح، طرحی ساده، هم از منظر طراحی و هم از منظر مصالح ساختمانی خلق کرده است. این طرح مفهومی که با استفاده نرم افزارهای سه بعدی طراحی شده است، از صفحات و مکعب‌هایی ساده برای ساخت خانه بهره می‌گیرد تا حداکثر توازن بصری ممکن برای سازه ایجاد شود.

امی کاندالگاونکار درباره‌ی این اثر معماری اضافه می‌کند که: «تلاشم بر این بوده که هنگام افزودن این خانه به صخره، نمای بصری آن از نگاه ناظری که روی زمین است، تا حد امکان مخفی باقی بماند. میزان واقعی مداخله‌ی سازه در صخره تنها زمانی دیده می‌شود که این خانه از زاویه‌ی نگاه یک پرنده مشاهده شود.»

خانه‌ای در صخره
خانه‌ای در صخره – مداین صالح، عربستان

۱۱ خانه حیرت‌انگیر؛ خانه پنجم: خانه‌‌ای در صخره در مداین صالح، عربستان

فرانک لوید رایت با ساخت خانه‌ای حیرت‌انگیز در طبیعت بکر منطقه‌ی میل ران ایالت پنسیلوانیا در سال ۱۹۳۵، الهام‌بخش جمع کثیری از معماران شد که در سال‌های بعدی خانه‌هایی زیبا و دیدنی در طبیعت بنا کردند. سازه‌هایی که در اقصی نقاط جهان، از امریکا تا عربستان بنا شده‌اند و هر یک به گونه‌ای خاص در دامان طبیعت مأوا گزیده‌اند. جسیکا چرنر، نویسنده‌ی وبسایت ArchitecturalDigest مجموعه‌ای از ۵ خانه حیرت‌انگیز که در دامان طبیعت بنا شده‌اند را جمع‌آوری و معرفی کرده است که ۵ خانه‌ی برتر معرفی شده در این مجموعه، به تناوب در ای‌پی‌بلاگ معرفی شدند. سازه‌هایی چشم‌نواز که هر یک به گونه‌ای خاص و زیبا با طبیعت بکر اطراف خود ادغام شده‌اند. پنجمین و آخرین بخش از این مجموعه، خانه‌ای موسوم به «خانه‌ای در صخره» است که امی کاندالگاونکار آن را طراحی کرده است.

بیشتر بخوانید:  5 خانه حیرت‌انگیز ساخته‌شده در طبیعت؛ خانه چهارم: خانه دولیتل

دیدگاهتان را بنویسید