ای بس که نباشیم و جهان خواهد بود

You are currently viewing ای بس که نباشیم و جهان خواهد بود

امروز در حال خوندن یه شعر بودم که بعد از مدت‌ها یاد یکی از دوستان قدیمی فضای مجازی افتادم. دوستی که چند سالی میشه ازش خبری ندارم و مدت‌ها بود فراموشش کرده بودم. به رسم این روزای دنیا که وقتی از کسی خبری نداری بهترین راه برای پیدا کردن دوباره‌ش استفاده از شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازیه، سریع سراغ اینستاگرام و گوگل رفتم و اسم دوستم رو جستجو کردم.

بعد از گشتن چندین و چند صفحه توی شبکه‌های اجتماعی مختلف، متوجه شدم که حداقل هیچ صفحه یا حساب کاربری خاصی با اسم یا عکس دوستم توی شبکه‌های اجتماعی معروف وجود نداره. قدم بعدی برای پیدا کردن ردی از دوستم، جستجوی یکی از شعرای معروفش که اتفاقاً سابقه‌ی چاب توی چند نشریه‌‌ی کاغذی رو داشت، بود.

جستجوی این شعر، و یکی دوتا شعر دیگه که قسمت‌هایی ازش رو به یاد می‌آوردم هم بی‌نتیجه بود و نتیجه‌ی کل این تلاش، به هیچی ختم شد. انگار از اولم چنین فردی در دنیای مجازی وجود نداشته و هیچ نوشته و خبری ازش توی اینترنت نبود.

بیشتر بخوانید:  شش کلمه حرف حساب؛ وقتی اندیشه همینگوی در قلم من جاری می‌شود!

ای بس که نباشیم و جهان خواهد بود

پیدا نکردن دوستی که الان تبدیل به آشنا شده و چندین ساله ازش خبری ندارم (به قولی پارسال دوست بوده و امسال آشنا!)، شاید خیلی موضوع مهمی نباشه، اما دیدن اینکه چقدر راحت بعد از چند سال یه آدم که نوشته‌ها و شعرهاش توی سایت‌ها، روزنامه‌ها و وبلاگ‌های مختلف بوده از صفحه‌ی روزگار مجازی محو میشه و حالا هیچ رد و اثری ازش توی دنیای مجازی باقی نمونده، برام جالب توجه و البته قابل تأمل بود…

شاید بارها شنیده باشیم که میگن جهان با و بدون ما به چرخش خودش ادامه می‌ده و با بود و نبود ما نه آسمون به زمین میاد و نه چرخش زمین و زمان مختل میشه، اما هر بار که به شخصه با این موضوع برخورد می‌کنم، بازم برام قابل تأمله و من رو به فکر فرو می‌بره. و البته تلنگری که اتفاقاتی مثل همین جستجوی نصفه و نیمه به ذهنم می‌زنه، همیشه شعری از خیام رو به یادم میاره:

ای بس که نباشیم و جهان خواهد بود
نی نام ز ما و نی‌ نشان خواهد بود
زین پیش نبودیم و نبد هیچ خلل
زین پس چو نباشیم همان خواهد بود

این پست دارای 6 نظر است

  1. محمد رها

    درود
    برای پیدا کردن دوستت مایوس نشو و نهایت تلاشت رو بکن. شاید بتونی با زنجیر ارتباطی که دوستان مشترک با هم دارن پیداش کنی.

    1. آرش

      همچنان در حال تلاش برای یافتنش هستم و یه سرِ نخ‌هایی رسیدم…

  2. الیشاع

    می فهمم واقها 🙂 خوبه به این درک از دنیا برسیم که قبل از ما بوده و بعد از ما هم خواهد بود. ما فقط یک نفریم و یک زندگی داریم، پس چه خوبه تو این مدت محدود واقعا زندگی کنیم و غم دنیا رو نخوریم. چون ارزشش رو نداره.

    + راستی، اسم دوستت رو به انگلیسی هم جست و جو کن. شاید مهاجرت کرده باشه.

    1. آرش

      قطعا همینطوره و باید زندگی رو زندگی کرد…
      + به شیوه های مختلف امتحان کردم. دیگه از اینجای کار به بعد رو سپردم به شرلوک درونم. سر نخ‌هایی پیدا شده و به پیدا کردنش نزدیک شدم…

  3. لیمو

    امیدوارم وقتی پیداشون کردین هم شبیه قدیم باشن. معمولا بعد یه مدت دوری دیگه هیچ چیز شبیه گذشته نیست… 🙂

    1. آرش

      بالاخره موفق شدم و پیداش کردم اما هنوز فرصت نشده که درست حسابی با هم صحبت کنیم… منم امیدوارم تغییر چشمگیری نکرده باشه…

دیدگاهتان را بنویسید