۷ خودور که هرگز نمی‌میرند؛ خودروی ششم: مینی کوپر

You are currently viewing ۷ خودور که هرگز نمی‌میرند؛ خودروی ششم: مینی کوپر

در میان خودروهایی که در سالیان گذشته تولید شده‌اند، همیشه خودروهایی بوده‌اند که محبوبیت جهانی داشته و برای سالیان متوالی فروشی بالا را تجربه کرده‌اند. در مطالب قبلی پنج خودرو از این فهرست ۷ عضوی شامل هوندا سیویک، فورد موستانگ، مرسدس بنز اس‌ال، تویوتا کرولا و جگوار ایکس‌جی را معرفی کردم. حالا نوبت به ششمین عضو این خانواده، خودروی کوچک و مشهور مینی کوپر رسیده است.

مینی کوپر (از ۱۹۵۹ تا به امروز)

برند مینی هم به مانند جگوار، یکی از نام‌های تجاری مشهور بریتانیا است. این برند در سال‌های پایانی دهه ۵۰ میلادی توسط شرکت خودروسازی بریتانیا ایجاد شده است و از آن زمان تاکنون در بازار جهان فعال بوده است. البته در سال ۲۰۰۰ میلادی شرکت خودرو سازی مشهور آلمانی، بی‌ام‌و، مینی را خریداری کرده و از آن به بعد مالکیت مینی را بر عهده گرفته است.

مینی کوپر
نمایی از تکامل طراحی ظاهری از سال ۱۹۵۹ تا به امروز

ویژگی اصلی محصولات مینی، اندازه‌ی کوچک آن‌ها در مقایسه با سایر خودرهای دیگر است. تفاوتی که باعث شهرت حهانی این نام تجاری شده است و محصولات آن‌ها برای همه‌ی مردم جهان آشنا است. همین موضوع باعث شده که مینی کوپر و سایر محصولات مینی در بسیاری از آثار سینمایی و تلویزیونی حضور داشته باشند؛ از زیر آسمان شهر ساخته‌ی مهران غفوریان تا شغل ایتالیایی (۱۹۶۹) ساخته‌ی پیتر کالینسن و همینطور نسخه‌ی بازسازی شده‌ی این فیلم در سال ۲۰۰۳ ساخته‌ی اف، گَری گِری.

بیشتر بخوانید:  ۷ خودور که هرگز نمی‌میرند؛ خودروی پنجم: جگوار ایکس‌جی

جدیدترین محصول مینی کوپر، سری اس‌دی این خودرو است که از سال ۲۰۱۱ تاکنون در حال تولید است. البته مینی کوپر دی نیز از سال ۲۰۱۰ وارد بازار شده است و تولید آن هنوز هم ادامه دارد. مدل الکتریکی و نیز مدل‌های مفهومی هیدروژنی و هیبریدی این خودرو نیز در سال‌های گذشته ساخته شده‌اند.

مینی کوپر

خودروهای مینی در سال‌های گذشته موفق به کسب جوایز بسیاری شده‌اند که از این میان می‌توان به اهدای جایزه‌ی خودروی قرن توسط مجله آیتوکار، جایزه‌ی خودروی کلاسیک شماره‌ی یک همه ادوار توسط مجله خودروهای اسپرت و کلاسیک و نیز جایزه خودروی قرن توسط بنیاد جهانی خودروی منتخب به این شرکت اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید